Total Pageviews

Wednesday, August 24, 2011

Selamat Hari Lebaran



Lagu raya di mana-mana.

Ada lagu lama dan ada juga yang baru. Tetapi kalau ditanya, hampir semua orang memilih untuk mendengar lagu lama. Lagu retro!

Berhiba-hibaanlah sekalian orang apabila mendengar lagu-lagu sedemikian, terutama mereka yang sudah tidak punya ibu bapa atau mereka yang terpaksa menyambut lebaran di perantauan.

Tetapi saya pernah terbaca, mengapakah disambut lebaran itu dengan berhiba-hibaan? Bukankah lebaran itu membawa maksud kemenangan melawan segala nafsu yang tidak diikat?

Kata penulisnya, kita sepatutnya berhiba-hibaan kerana saat meninggalkan madrasah Ramadan sudah begitu hampir. Bulan yang menghamparkan gandaan nikmat yang tiada pada bulan-bulan lain. Bulan yang "pengacau sejak azali" diikat dan hanya berputih mata melihat manusia melakukan kebaikan.

Apapun, berdoalah agar kita menemui Ramadan tahun hadapan. Lebaran yang sudah mahu menjenguk itu kita raikan seadanya. Gembirakan hati orang tua kita jika mereka masih ada. Ini ruang untuk ketemu sanak saudara yang jauh terpisah.

Kalau mahu memohon kemaafan, setiap hari pun kita memang diseru agar sentiasa mohon keampunan khususnya terhadap kedua-dua ibu bapa kita. Jangan tunggu sehingga lebaran.

Selamat lebaran buat semua. Hati-hati memandu, sentiasa awas dan bersabar kerana kita mahu orang tua kita tersenyum tatkala menyambut ketibaan kita di halaman.