Total Pageviews

Monday, August 29, 2011

Gulai Buntut Si Beckham

AbangCho sedang membakar lemang

Jam 3 pagi 29 Ramadan dalam hujan lebat, kami memulakan perjalanan panjang menuju ke kampung di utara tanah air. Jalan lengang.

Sepanjang jalan kami ditemani hujan. Dingin dan nyaman.

Sampai di kampung, terkenang saat yang sama tahun lepas.

Beckam...

Saat itu Beckham masih bayi. Tidak mahu berenggang dengan si kakak, Boy. Ketika saat mahu berbuka, kedua-dua ekor monyet itu diikat dan diletakkan dalam bilik emak agar tidak mengganggu orang mahu berbuka.

Sedang enak berbuka beramai-ramai, tiba-tiba pintu bilik emak terbuka. Si Beckham lolos. Dia kebingungan melihat begitu ramai orang sedang menghadap hidangan. Dalam kekecohan, kedua-dua ekor monyet cuba melarikan diri, melintasi hidangan. Si Beckham kepanikan, duduk diam tercatuk di dalam piring gulai, menghadap muka abang sulung saya.

Masalahnya dia tidak memakai pampers!

Barangkali Boy yang membukakan pampers yang dipakai Beckham, malahan juga membukakan tali ikatan si bayi kecil itu.

Semua orang ternganga. Diam tak mampu berkata apa-apa. Semua hidangan kucar-kacir. Masalahnya lagi, bagaimana mahu makan dengan bekas kaki dan buntut si monyet?

Asalnya mahu marah, akhirnya penuh dengan gelak ketawa geli hati. Peristiwa Si Beckham dan Boy yang bertempiran lari di atas hidangan berbuka meninggalkan nostalgia kepada kami.

Hujung Ramadan yang sama, kami bercerita semula kisah itu. Cuma bezanya Beckham dan Boy sudah tiada. Cuma nanti jika ada kesempatan, mahu juga saya bertemu Beckham yang sudah dewasa.

Masih ingatkah dia pada saya?