Total Pageviews

Friday, July 15, 2011

Sajak mengalir dari auditorium



Saya menulis ini di dalam auditorium Jabatan kebudayaan. Sepatutnya sekarang, jam 3.30 petang sudah berlangsung acara latihan untuk persediaan peringkat akhir Sayembara Deklamasi Puisi peringkat negeri.

Pagi tadi saringan. empat peserta saya bawa dari institut. Tiga daripadanya ke peringkat akhir. Malam ini jam delapan setengah, acara akhir.

Daripada 58 peserta yang disaring, hanya sepuluh yang layak ke peringkat akhir.

Saya paling tidak suka dengan jadual masa yang gagal diikut. Sudah jam empat tetapi masih tiada apa-apa. Menunggu apa? Saya pun tidak tahu.

Tahun ini puisi saya Taman Merdeka tidak dipilih untuk bahan deklamasi. Seorang peserta yang pernah membawakan puisi itu tahun lepas, merungut. Katanya, dia fikir tahun ini Taman Merdeka akan ada lagi kerana dia bercadang mahu membawa puisi itu sekali lagi.

"Saya cukup menjiwainya, puan. Tahun ini puisi-puisi pilihannya kurang dapat dihayati..."

Itu kata dia. Saya lupa namanya walaupun sudah diperkenalkan. Tapi dengarnya, dia menang juga tahun lepas, barangkali tempat ketiga begitu.

"Tidak mengapalah, " kata saya. "takkan saban tahun Taman Merdeka sahaja. Mereka perlu beri laluan kepada puisi-puisi lain dalam antologi..."

Dia gagal ke peringkat akhir. Dia memang tidak dapat menghayati. Tentu dia kecewa. Tapi saya dengar suaranya bagus. Suara dari perut.

Saya masih menunggu. Acara latihan yang tidak mengikut jadual...