Total Pageviews

Friday, July 15, 2011

Adik balik...Yahuuu




Jam 5.30 petang, saya masih dalam kesesakan lalu lintas berhampiran Seremban Parade. Hujan menyebabkan pemandu sentiasa awas. Sms pendek "dah sampai" menyebabkan saya tidak sabar ke stesen KTM.

Saya berhenti di tepi jalan, meninjau-ninjau dalam hujan.

Kereta api laju dari stesen Batu Gajah jam 2.15 petang, bermakna perjalanan hanya tiga jam suku.

Saya sangat penat Jumaat itu. Berulang alik membawa pelajar ke Taman Budaya untuk saringan dan kemudiannya latihan untuk pertandingan akhir. Tetapi saya gembira kerana anak bongsu saya cuti seminggu.

Dulu-dulu masa saya bertugas di kolej, anak-anak hidup berdikari. Masa saya banyak di kolej, terbang ke sana sini untuk mesyuarat atau kursus; membantu acara-acara di kolej sehingga tengah malam, Sabtu atau Ahad.

Apabila saya pindah sekejap ke sekolah, anak inilah yang paling gembira. Meskipun sibuk juga tetapi sekurang-kurangnya Sabtu dan Ahad, saya ada di rumah. Atau kalau ada program pun, hanya sebelah pagi. Waktu itu pula, dia mahu SPM. Memang Allah itu sangat adil sifatnya. Saya punya masa untuk memastikan kebajikan dia. Sekolah itu pula pengurusannya sangat hebat. Tidak terlalu mengongkong guru-guru. Allah memudahkan saya; anak mahu SPM, sekolah tempat saya bertugas itu pula bagus; perjalanan hidup kami jadi teratur. Sangat teratur.

Dan sekarang, adik terpaksa melaluinya sekali lagi. Bercuti tetapi terpaksa duduk sendirian sehingga jam 6 petang, baru saya pulang. Dengan penat.

Dia saya bawa ke auditorium. Singgah solat dan sempat menumpang mandi. Kami kepenatan sepanjang malam, membawa ke pagi. 

Selepas menghantar pelajar pulang, kami meredah malam balik ke rumah. Masih gerimis sepanjang perjalanan. Saya memang sangat kantuk. Melayang-layang rasanya. Nasib baik adik ada. Dia berbual-bual walaupun suaranya sekejap ada sekejap hilang dalam minda penat saya. Jam 12 tengah malam, kami tiba di rumah. Kejiranan sudah sunyi. Nasib baik banglo depan rumah saya, peniaga Cina kaya yang sederhana dan tidak berlagak itu; lorinya ada di depan rumah. Ruang depan cerah lampunya. Bermakna dia baru sampai dari rumahnya yang satu lagi.

Tidaklah saya takut sangat walaupun sunyi.

Adik sudah balik, walaupun seminggu; saya sangat gembira. Ada kawan bersembang dan bergurau. Ada kawan membeli-belah. Juga saya dapat mendengar cerita-cerita remaja di kampus. Membaca komik dan mendengar lagu K-Pop bersama-sama.

Paling penting, ada orang yang akan buatkan milo panas saya setiap pagi.