Total Pageviews

Friday, July 15, 2011

Kak Ros cantik telah bersara


Saya diminta baca puisi untuk dia di majlis makan tengah hari sempena persaraannya. Majlis santai itu berlangsung di Hotel Royale Bintang.

Saya pun baca puisi pendek, sependek perkenalan saya dengan Kak Ros (Puan Rosaini). Puisi yang saya tulis dari hati.

Orangnya cantik, berkulit putih. Dia seperti emak, selalu mengingatkan saya kepada emak kerana sukakan warna merah. Warna yang melambangkan keberaniannya mendepani hidup yang sarat ujian. Oleh kerana dia dan emak berkulit putih, sedikit raut kecinaan; warna itu memang sangat serasi.

Saya baru sangat kenal dia. Tapi saya tahu seperti sebahagian besar senior-senior yang lain, jelas tampak sifat keibuannya. Dia mengingatkan saya berkali-kali, "dapatkan rawatan ya..." bukan sahaja melalui ujaran, tapi melalui pesanan ringkas. Hati saya berdetik, kakak ini baik hatinya.

Pengalaman hidup menguatkan dia. Saya tidak tahu kisah hidupnya. Tapi saya tahu setiap manusia pasti ada diterpa ombak masalah. Dia pasti tidak berkecuali. Dengan tongkatnya dia bangun. Tetap melangkah, meskipun khabarnya dia diserang stroke yang membataskan pergerakan.

Majlis persaraan, sudah tentu penuh dengan hiba-hibaan. Hidung masing-masing merah, mata pun merah. Saya yang baharu dalam keluarga jabatan pun turut berjangkit pilunya. Orang yang mahu bersara, lagilah sedih. Lima puluh delapan tahun berkhidmat, tiba-tiba tidak bekerja lagi. Pagi-pagi mesti kekok. Biasanya bangun dan tergesa-gesa bersiap untuk ke pejabat, tiba-tiba sahaja rutin berubah.

Tapi apa pun saya tahu ini masa terbaik untuk beristirahat. Saya belikan dia tiga koleksi Lat. Sebab saya mahu dia gembira dengan nostalgia yang dilakar Lat.

Kak Ros yang cantik telah bersara. Saya doakan dia terus diberi kekuatan, dari silara ke akarnya...