Total Pageviews

Saturday, July 2, 2011

Perjalanan Akhir Seorang Adibah




Kehilangan yang tidak dijangka dan secara tiba-tiba sangat sukar untuk diterima.

Ia mengambil masa berhari-hari, berminggu-minggu, berbulan-bulan, malahan bertahun-tahun untuk cuba melupai.

Jam 3 pagi, saya mendapat dua mesej hampir serentak di dua telefon bimbit yang saya letakkan di sisi katil. Membaca mesej itu, saya tidak mampu melelapkan mata lagi sehingga ke subuh.

Dia telah dijemput pergi. Allah telah mengambil hak-Nya kembali. Semuanya adalah pinjaman untuk kita saling berkasih sayang, maka kita kena redho bahawa selaku pemilik, Dia berhak untuk mengambil semula hak-Nya.

Kebetulan Sabtu ada acara serentak di seluruh negara iaitu larian 1 Malaysia untuk jabatan di bawah KPM. Saya turut mengikut rakan-rakan menziarahi almarhumah di rumah ibunya di Taman Guru. Ramai sekali yang datang berziarah. Dia punya dua anak perempuan yang berusia enam belas dan delapan tahun.

Luluh hati melihat anak-anak yang kehilangan kasih ibu pada saat-saat mereka memerlukan.

Tangisan di mana-mana, barangkali menyelit antara rasa tidak percaya. Semalam, dia gembira sahaja, bergurau dan lincah bekerja. Tiada perubahan. Jika ada pun saya mendengar dia memesan kain batik ala India daripada seorang rakan yang berwarna putih. Dia tidak berkenan dengan warna-warna kain yang dijual oleh rakan itu.

Memang saya tidak rapat dengan almarhumah. Berbual pun hanya begitu-begitu sahaja. Tetapi kehilangannya menimbulkan rasa. Melihatkan keadaan belakang kereta Myvy miliknya, rasanya mengikut akal, tidak mungkin boleh mengakibatkan dia koma serta mengalami pendarahan dalaman yang teruk.

Katanya dia pulang jam 4.40 itu, singgah membeli kek hari lahir anak di kedai. Dia lupa tarikh hari lahir anaknya sehinggalah si anak memberitahu. Dia kemudian memakir kereta di parkir rumah, lalu keluar ke bahagian belakang kereta untuk mengambil sesuatu. Keadaan rumah agak curam, serentak kereta itu mengundur kerana brek tidak ditarik habis.

Kata jiran, mereka terdengar dentuman kereta yang melanggar tembok. Saat meninjau, almarhumah sudah terbaring di tengah jalan. Barangkali kereta tersebut telah melenyek tubuhnya saat dia jatuh kerana asakan kuat kenderaan tersebut. Dia koma, tidak sempat pun menemui suami (yang sedang dalam perjalanan via komuter) dalam keadaan sedar.

Jam 3 pagi, saat diangkat untuk dibawa ke Kuala Lumpur, darah keluar dengan banyak daripada mulutnya, dan beliau pun pergi...

Saya mendengar cerita-cerita itu. Kami menunggu sehingga perjalanan akhirnya ke pusara.

Memikirkan kesemua itu, memberikan kita amaran. Bersedialah untuk diambil, atau orang-orang kesayangan kita diambil.

Seperti barang-barang yang memang milik kita, kita pinjamkan kepada orang,satu hari kita mesti mahu mengambil semua barang-barang tersebut. Begitu juga dengan apa yang dipinjam Allah kepada kita. Kita sendiri memang milik Dia.

Apapun yang berlaku, kita perlu mendidik diri untuk redho.

Kematian adalah "nasihat" yang paling baik untuk kita yang ditinggalkan. Supaya kita selalu siap siaga untuk sebuah perjalanan.

Perjalanan menuju Allah...satu perjalanan abadi.

Seperti perjalanan terakhir seorang Adibah...