Total Pageviews

Friday, July 1, 2011

Jika benar kasih, lepaskanlah...




Jam delapan malam, ada mesej yang tertera...

seorang rakan sejabatan dilanda musibah.

"Salam. Dimaklumkan Puan xxx telah mengalami kemalangan semasa pulang dari pejabat. Beliau koma dan mengalami pendarahan otak. Sedang berada dalam zon merah di ICU hospital xxx"

Saya terkedu.

Kemudian tidak beberapa lama, sekali lagi mesej bertamu.

"Beliau akan dibedah malam ini dan akan dibawa ke Kuala Lumpur. Pendarahan otak teruk. Barangkali beliau dilanggar oleh keretanya sendiri, mungkin kerana brek yang tidak ditarik habis. Dalam keretanya ada kek hari jadi anak beliau..."

Ya Allah...hanya itu yang mampu saya ungkapkan.

Memang saya kurang mengenalinya. Sifat saya yang tidak banyak cakap terutama dalam proses penyesuaian diri, membuatkan saya kurang mengenali siapa Puan xxx ini. Tetapi saya tahu, dia seumur saya. Bertubuh kecil, lincah dan rajin. Sepatutnya pagi ini saya mengikut dia dan seorang rakan lain untuk ke sebuah sekolah rendah meninjau guru pelatih. Saya diajak oleh seorang rakan untuk "mengenali" tugasan yang bakal diberikan kepada saya semester depan. Tetapi saya berasa kurang sihat seawal pagi.

Semalaman ini saya mendoakan dia. Mudah-mudahan Allah meringankan beban kesakitannya. Tidak ada yang mustahil jika Dia mengkehendaki. Mudah-mudahan Allah juga memberikan kekuatan kepada suami, anak-anak dan keluarganya menghadapi musibah yang tidak dijangka.

Jika sudah tertulis takdirnya, benda-benda seperti tidak menarik brek dengan sempurna pun boleh membawa kecederaan teruk. Berlaku pula di hadapan rumahnya sendiri. Bagaimanakah keadaan anak-anaknya yang teruja untuk menyambut ulangtahun kelahiran. Ya Tuhan...

Allah telah menyedarkan saya.

Lihatlah rakan saya itu. Begitu sihat sekali dia petang tadi. Kemudian keadaan menjadi berubah. Dia sedang terbaring, berjuang untuk hidup, menanti rahmat Allah dan doa keluarga, rakan taulan serta kepakaran pakar perubatan.

Allah menyedarkan saya supaya mensyukuri nikmat-Nya dan berhenti mengeluh. Saya yang selalu mahu orang gembira, sejak beberapa minggu ini langsung tidak gembira. Allah mahu mengembalikan saya kepada saya yang asal. Yang hidup gembira dan mahu orang lain juga gembira!

Benar, senyuman sudah hilang sejak beberapa minggu ini. Wajah saya dipenuhi tanda stres. Saya tidak gembira ke tempat kerja seperti selalu. Rasa tidak gembira itu pula memberi tekanan kepada suami, yang sentiasa sabar meladeni karenah saya yang selalu stres.

Kenapa saya tidak gembira?

Barangkali kerana saya masih enggan dan keberatan "melepaskan" kasih sayang saya terhadap mereka di tempat kerja lama. Barangkali mereka juga enggan "melepaskan" saya dalam makna kata yang sebenar-benarnya.

Musibah yang menimpa rakan saya itu benar-benar menyedihkan hati saya. Juga memberi tanda peringatan kepada saya.

Telah saya katakan, hidup kita ada hujan dan panas, kadangkala petir dan kilat sabung menyabung. Kita kena selalu bersedia. Mampu atau tidak, berupaya atau tidak; itulah hakikat yang terpaksa kita hadapi sehinggalah kita tiba ke garisan penamat.

Menulis itu lebih mudah daripada mendepaninya secara realistik. Namun sekurang-kurangnya ia menjadi terapi untuk manusia yang sentiasa turun naik paras motivasinya seperti saya.

Ya Allah, ampunilah saya yang selalu lupa bahawa Engkau selalu dekat.

Ya Rabb, kasihanilah juga rakan saya itu...

Saya mendoakan agar subuh esok saya bangun dengan hati baru, yang riang gembira seperti dahulu. Penuh dengan bunga-bunga matahari. Saya merindui rakan-rakan dan pelajar saya, tetapi saya mahu "melepaskan" mereka...

Supaya hati saya tidak dilatari kesedihan, dan mata menjadi kabur kerana tangisan!

Sebab saya mengasihi mereka, menyintai kebaikan mereka.

Atas kasih sayang itu, saya mahu "melepaskan" mereka...