Total Pageviews

Sunday, July 3, 2011

Dari Salina ke Daerah Zeni...






Cuti Ahad pun tiada masa untuk saya menonton TV atau membaca akhbar dengan tekun.

Sebabnya ada nota yang perlu saya buat dan fahami. Saya pun masih kurang faham prosedur di tempat baru. Jika dulu, saya mesti menyiapkan rekod mengajar, kemudian jurnal pensyarah, kemudian kembali kepada rekod mengajar, sekarang istilahnya sudah jadi lain...

Saya tekun di meja, membaca, memaham, menaip dan mencetak. Kepala pun jadi pusing. Sesekali saya mendengar IKIM, buat penenang jiwa.

Kemudian, mata tersangkut kepada satu berita.

Masa untuk berehat, membuang pening dan sakit kepala.Lalu akhbar yang terdampar sepi di lantai sejak awal pagi itu saya ambil dan baca.

Saya minati karya dan pemikiran sasterawan ini. Dulu-dulu, semasa di UM, saya memang selalu ikut jika sasterawan ini ada acara baca puisi. Sebahagian besar karyanya daripada Salina sehinggalah Daerah Zeni, ada dalam koleksi saya.

"Suara tanpa tindak itu bukan suara..." dia dipetik berkata.

Dia sudah amat berusia. Dengan janggut dan rambut memutih,dan beg sandang, dulu-dulu kelibatnya selalu ada di pasar seni dan sesekali terserempak dalam bas mini di jantung KL sebab dia tidak pernah memandu kereta...

Dulu saya pernah katakan kepada dia, "Bapak begitu tajam sekali bermain dengan bahasa... saya seperti nampak Hilmy sedang bercerita dengan Salina di Kampung Kambing. Dan saya sangat marah dengan Abdul Fakar dan benci dengan setianya Salina..."

Dia disiasat polis baru-baru ini kerana membacakan puisi bertajuk "Unggun Bersih". Saat disiasat, dia ditanya berapa bayaran yang diterima kerana membacakan puisi tersebut!

Ya Tuhan...hanya kerana baca puisi?

Setahu saya dia sangat berprinsip. Dia pernah mogok seni kerana rajuknya kepada sebuah institusi penerbitan terbesar negara (pada masa itu). Dia bukan gila wang. Peristiwa siasatan terhadapnya itu mengingatkan saya kepada peristiwa yang berlaku kepada Almarhum Pak Samad Ismail, Pak Said Zahari, juga Almarhum Pramoedya Ananta Toer yang pernah diistilahkan "sasterawan dari penjara".

Saya mendoakan kebaikan untuk Pak Samad Said. Mudah-mudahan dia tidak ditimpa bencana apa-apa pun kerana orang seperti dia sangat diperlukan oleh dunia sastera. Saya suka mendengar jika dia berbicara. Penuh dengan bahasa manis, cantik dan berisi. Dia sangat kuat membaca. Saya selalu terpengaruh dengan cara dia berkarya saat mula-mula saya belajar menulis dahulu.

Jika saya membaca tanpa mengetahui nama penulisnya pun, saya tetap tahu lenggok bahasa Pak Samad. Sangat mengesankan!

Satu yang saya perasan, Pak Samad suka menamakan watak dalam novelnya dengan nama yang aneh, kadang-kadang nama yang bukan lazimnya dipakai oleh masyarakat Melayu negara ini!

Tapi itulah Pak Samad!