Total Pageviews

Sunday, July 3, 2011

Mengebumikan Sedih


Anak angkat saya yang sudah bergelar ibu itu menghantar sms.

"Masih sedih lagikah?"

Hahaha...sedang dalam proses mengebumikan rasa sedih. SMS itu menyebabkan saya bangun dan memandang ke luar. Saya berdiri di sisi pintu yang terbuka luas.

Rupa-rupanya hari yang cerah dan indah sedang menanti saya. Saya menatap ilustrusi alam itu. Angin petang yang agak kuat, menyelak-nyelak langsir pintu yang sudah agak kusam kerana setiap hari menadah panas matahari.

Pokok-pokok ubi yang saya tanam tanpa aturan, terbuai-buai lembut. Biasanya anak angkat itu yang selalu mahu mengutip pucuk-pucuk ubi untuk dimasak, tapi dia sudah lama tidak datang. Barangkali enggan mengangganggu saya yang kepenatan. Cucu angkat saya, anaknya itu; entah sudah boleh meniarap agaknya...

Kemudian, dering telefon dari teman "muda" saya, teman sekerja di tempat lama, menggembirakan hati. Dia bertanya khabar. Bagus juga dia menelefon. Dapat juga saya bercakap setelah diam seharian menekuni kerja.

Di sekolah, dia suka menyanyi lagu-lagu 70-an sebab pengaruh kakaknya yang lebih kurang sebaya saya. Saya pun memang suka benar lagu-lagu zaman Uji Rashid dan Hail Amir.Mudah untuk diingat.

Sekali lagi saya berdiri di sisi pintu. Matahari masih menyimbah garang. Tapi desir angin menyejukkan udara di luar. Bunyi enjin motosikal yang meletup-letup, barangkali sedang dibaiki anak jiran, menghidupkan sedikit kawasan kejiranan yang sunyi ini.

Kemudian saya mengelilingi persekitaran kediaman yang disewa dengan tuan rumah yang baik hati ini. Rumput-rumput ada yang sudah menjenguk dari tanah, tapi masih nampak kemas dan bersih. Pokok-pokok mangga, jambu batu, jambu air, pokok kari, serai, tebu, mas cotek, pokok bunga (yang tambah subur di tapak kolam kecil buatan suami yang telah saya timbus)yang ditanam suami, menyejukkan sedikit bahang panas. Saya paling menyayangi pokok janggut hantu yang berjuraian di dawai yang diregang suami.

Bunyi air yang menerjuni kolam buatan di banglo jiran, mendamaikan suasana.

Sayang betul mahu meninggalkan suasana yang aman begini. Jiran sebelah baru sahaja berpindah. Malam tadi, saya terkejut mendengar bunyi barang-barang diangkut lori. Terganggu sekejap mimpi saya yang baru hendak bermula.

Bunyi burung yang sedang bernyanyi saya dengar dalam diam. Dulu, ada seekor yang sedang mengeram telor di dahan pokok mangga renek yang ditanam suami.

"Jangan ganggu atau tengok anaknya..." suami memberi amaran. Tapi kemudian, kami dapati sarangnya sudah jatuh ke tanah. Kawasan bukit seperti ini, anginnya sangat kuat. Tak sempat bayinya menetas.

Bunyi geseran daun-daun tebu di tembok pagar rumah, mengilukan gigi. Angin yang kuat, bawakan sekali sakit kepala saya ini. Biar kepala saya ringan, hati pun riang!

Esnaliza, Lell, Shima-chan: terima kasih atas SMS dan panggilan telefon.

Hari ini saya mahu kembali mendaki bukit riang...dan mengebumikan rasa sedih perlahan-lahan!