Total Pageviews

Saturday, July 9, 2011

Masih ada ruang damai...




"Peserta perhimpunan haram, dianggarkan hanya lima ribu..." lapor Ketua Polis Negara. Usai menonton drama Korea, saya langsung menonton Berita Mandarin di TV8. Sengaja memilih Berita Mandarin...

Lima ribu sahaja?

Mustahil!

Saya baru sahaja melihat di TV8, lautan manusia yang duduk beramai-ramai dan kemudian dalam jarak yang begitu dekat, dilontarkan bom-bom asap yang begitu banyak di tengah-tengah mereka yang sedang duduk itu.

Bekas pelajar saya berketurunan India, sekarang bertugas sebagai jurutera di California, menulis "Ibu, update cerita suasana di KL ya..."

Saya hanya mampu melihat di internet, itu pun dengan talian yang lemah dan lambat. Saya mencadangkan dia melihat sahaja gambarannya di internet. Manalah saya tahu perkembangan sebenar di tengah ibu kota. Jika ada pun, pagi-pagi lagi, penulis dan budayawan negara,Pak Dinsman melayangkan sms memberitahu, "KL seperti dilanggar geruda..."

Juga ada sederetan sms pendek melaporkan perkembangan di sana daripada adik saya yang berada di Kuala Lumpur.

Saya tertawa geli hati melihat gambar seorang kartunis (Rosanina?) sedang berbaring santai di tengah jalan raya kota Kuala Lumpur dalam laman sosial Penyajak Pyan Habib Rahman. Memang benarlah kata Pak Dinsman, pagi 9 Julai, Kuala Lumpur sunyi senyap seperti dilanggar burung geruda...

Ketawa saya bertali temali ketika mendengar cerita lucu kawan baik saya, kereta rakannya yang berjenama nasional ditahan anggota keselamatan kerana kereta itu berwarna kuning!

Ketawa sampai tergolek-golek saya di lantai tika membaca sms anak saya yang lurus bertanya, "meow warna kuning camana?"

Tidak mengapalah, sekurang-kurangnya ada juga cerita-cerita lucu yang boleh menghilangkan sedikit tekanan.

Melihat di TV gambaran kurang tepat. Tidak boleh menyalahkan petugas di agensi penyiaran. Mereka perlu mematuhi peraturan. Tidak boleh juga menyalahkan polis, mereka juga menerima arahan. Mereka pun ada tanggung jawab masing-masing yang mesti dilaksanakan. Bukan kerja mudah untuk menjaga keamanan. Kadang-kadang kasihan melihat anggota keselamatan bertugas dengan dedikasi di tengah hujan dan panas.

Tapi yang dikatakan lima ribu itu memang tidak begitu logik. Barangkali hanya satu kelompok. Ada beberapa kelompok lain di beberapa tempat. Begitu saya melihat di kaca TV dan juga di internet.

Saya hanya mampu mendoakan semuanya selamat. Para petugas media, polis juga para demonstran; semuanya dapat kembali ke rumah dengan selamat. Jika ada yang ditangkap, bebaskanlah seperti yang disyorkan oleh para sasterawan negara. Jangan tutup pintu rundingan, apalagi menguncinya dengan mangga yang begitu besar dan berat. Jika ada yang cedera, sama ada terkena belantan atau bom asap; lupakan sahaja dengan saling memberi maaf. Patuhilah nasihat DYMM Sultan Mizan yang dikasihi dan sentiasa berakal panjang.

Para demonstran, jangan membenci anggota polis. Mereka hanya menjalankan tugasan yang diarahkan. Mereka pun punya hati dan rasa belas kasihan.

Jangan mainkan isu perkauman. Tuntutan tidak berkaitan dengan hal-hal sedemikian. Kita sudah lama hidup bersama. Kita selesa berjiran, selesa berkawan meskipun berbeza rupa. Islam tidak mengajar kita membenci orang lain yang bukan seagama dan sebangsa dengan kita.

Kita mencintai keamanan. Demikian tuntutan Islam.

Catatan: saya mendapat berita, seorang lelaki berusia 58 tahun meninggal dunia dan akan dikebumikan hari ini, rebah selepas terkena tembakan air kimia. Al-fatehah.

Ya Allah...