Total Pageviews

Saturday, July 9, 2011

Cikgu nampak kurus?




Sepanjang hari yang basah.

"Cikgu nampak kurus..." Takkan baru tiga minggu, saya sudah nampak kurus?

Kawan-kawan saya pun kata begitu saat saya jumpa mereka di bilik guru.

Saya hanya ketawa. "Banyak benda cikgu tak boleh makan", kata saya.

"Cikgu tak seronok?" Ketawa saya terhenti.

"Kalau tak seronok, balik sini Cikgu...Balik sini!"

Kalaulah...kalaulah saya mampu berbuat demikian, saya tidak kisah berpatah balik. Kalaulah suami saya bertugas di kawasan-kawasan berdekatan, kalaulah kampung saya tidak berjarak sebegini jauh...saya tidak kisah. Sehingga pencen pun, saya sanggup!

Saya sempat berjumpa beberapa orang kawan, makan-makan bersama mereka. Saya kembali menjadi ceria dan rasa "muda". Riang benar hati saya sepagi ini. Terasa enggan berhenti mendengar mereka bercerita, kadang-kadang seperti mendengar senarai laporan yang panjang.

Sekumpulan anak-anak menerpa dan bersalaman. Ada yang sudah pulang awal, jadi rakan-rakan menelefon mereka, memberitahu saya datang ke sekolah. Sempat bersembang pendek, bertanya persediaan mereka untuk menghadapi peperiksaan awam PMR, SPM dan STPM yang bakal datang.

Saya begitu rindukan anak-anak ini. Mendengar cerita mereka daripada rakan-rakan saya, membuatkan hati saya terhibur.

"Lama-lama nanti cikgu seronoklah..."

Saya berbohong sebenarnya. Selesa dan seronok, dua perkara yang berbeza.

Seronok itu datang dari hati, jauh dari dalam hati...