Total Pageviews

Sunday, July 10, 2011

Aku sepasang kasut...




"Aku adalah sepasang kasut. Tuan aku bernama Ali. Ali membeliku dari sebuah kedai. Jenamaku ialah BATA..."

Dulu-dulu, semasa di sekolah rendah sekitar tahun 1973-1978, Cikgu Tajudin meminta kami menulis karangan bertajuk "Aku sepasang kasut".

Saya memang suka menulis karangan. Selalunya kalau memberi contoh, nama Ali, Abu, Muthusamy, Letchumi, Ah Seng dan Ah Moi yang akan diberikan cikgu.Saya pun biasanya akan mengikut sahaja nama cadangan cikgu.

Karangan saya selalu berakhir dengan tragedi. "Aku" akan dilupakan oleh tuannya setelah bertukar menjadi kasut buruk."Aku" melihat dengan sedih ketika kasut baru tersenyum megah berkhidmat untuk tuannya. "Aku" yang telah koyak rabak dicampakkan sahaja ke dalam tong sampah bersama sampah-sampah lain yang berbau hanyir.

Apabila siap menulis penamatnya, saya selalu jadi sedih.Perasaan sedih itu terbawa-bawa pula sampai ke rumah. Seharianlah pula saya murung, mengenangkan nasib "aku" yang sudah dilupakan tuannya!

Mengenangkan itu sekarang, rasa lucu pula.

Tapi jika diikutkan, memang sepatutnya pun kita berasa sedih. Saban hari kita dihidangkan cerita yang menyamai karangan kasut buruk yang dilupakan itu.

Di halaman akhbar hari ini pun ada ceritanya. Suami yang meninggalkan isteri dan anak seperti mencampakkan kasut buruk ke tong sampah. Mula-mula sayang bagaikan tak ingin berpisah meski sesaat. Bulan dan bintang pun kalau boleh mahu dicapai untuk dijadikan kerongsang yang indah. Lautan api sanggup direnangi, inikan pula kalau sekadar Selat Melaka!

Kacang bro....kata orang sekarang!

Begitu juga ada ibu bapa yang sanggup ditinggalkan di jalanan. Waktu ibu bapa itu masih sihat, masih kuat; tangan itulah yang menyuap nasi ke mulut. Tangan itulah juga yang membesar dan mendidik. Sanggup memohon doa agar Allah menggantikan nyawanya dengan nyawa si anak, supaya anak itu sembuh daripada penyakit.Tapi itulah; saat si anak sudah cantik dan kacak, sihat dan punya segala, ibu bapa yang sudah uzur dan "buruk" itu diabaikan. Dilupakan. Ditinggalkan di jalanan!

Bukankah ceritanya sama dengan kasut buruk yang dicampak ke dalam tong sampah?

Hilang semua rasa belas kasihan atas pengorbanan orang tua. Lupa bagaimana orang tua bertungkus-lumus mencari rezeki. Seolah-olah ibu bapa tidak melakukan apa-apa, dan anak-anak itu membesar dengan sendirinya.

Itu adalah realiti.

Seperti kesedihan sepasang kasut yang dihina, terdampar lesu di sisi sampah dan kotoran yang berbau hanyir...

Tugasan yang diberikan Cikgu Tajudin memberikan makna mendalam dalam hidup kita sebagai manusia...

Supaya kita sentiasa beringat-ingat!