Total Pageviews

Friday, July 1, 2011

Doa hati...




Saya kelelahan setiap hari.

Saya selalu juga memujuk hati, ada manusia lain yang lebih sukar hidupnya daripada saya.

Tetapi mereka terus tabah mendepani hidup. Mereka tidak menyalahkan takdir, apalagi memarahi Tuhan.

Ada isteri yang berusia muda terpaksa meledani sang suami yang tiba-tiba lumpuh. Anak-anak pula semuanya orang kurang upaya. Sumber pendapatan tidak ada, atau jika ada pun hanya setakat di paras buku lali.

Sukar sekali menerima kenyataan untuk meneruskan kelangsungan hidup selepas dihujani ujian demi ujian yang seperti itu.

Saya memujuk hati. Tidak jemu memujuk hati. Bersyukurlah kerana Allah mengasihi. Allah tidak menguji jika Dia tahu kita tak mampu mendepani.

Sudah tentu saya masih mampu. Mampu bangun awal pagi, mampu memandu, masih mampu mengisi minyak kereta, mampu menghadapi secebis kesakitan, mampu bertahan dengan karenah birokrasi, mampu menghadapi segala kesibukan ini.

Alhamdulillah...

Jadi, jika sudah mampu, kenapa mesti mengeluh, mengapa selalu mempamerkan wajah tertekan, mengapa tebing kolam mata selalu pecah, mengapa hati selalu bersedih?

Sedangkan Allah telah memberikan kita kehidupan yang baik. Suami dan anak yang baik. Kawan-kawan yang baik. Allah hanya menguji sedikit daripada nikmatnya yang sekian banyak. Allah hanya mengambil secubit daripada hidangan yang melimpah...

Manusia yang lemah memang seperti itu. Seperti saya. Selalu mengeluh, selalu berasa susah.

Hati, tenanglah. Ketenangan itu anugerah terindah. Tenanglah menghadapi kesakitan yang hanya sedikit. Tenanglah menghadapi kesibukan kerana semua itu adalah tanggungjawab.Hiasi peribadi dengan senyum, dengan akhlak mulia. Moga semuanya menjadi ibadah.

Doa daripada hati sedang menerawang di angkasa. Mudah-mudahan pintu langit akan terbuka dan menerima doa daripada hati.

Saya menyintai Dia. Sangat menyintai Dia...