Total Pageviews

Friday, July 15, 2011

Jangan Bertengkar Semasa memandu




Saya sedang berada di tengah pekan. Duduk memerhati gelagat orang.

Memang saya tidak gemar bercakap-cakap. Saya bukan peramah, kecuali dengan mereka yang saya akrab dan selesa. Saya lebih gemar diam dan memerhati.

Kereta yang berbarisan panjang di hadapan saya, penuh dengan wajah-wajah tertekan. Kasihan kita. Punya segala meskipun bukan mewah tetapi selalu menghadapi tekanan hidup. Maka wajah-wajah pun jadi masam. Kelat dan hilang seri. Sirna entah ke mana.

Hidup macam itulah. Sebelum kita dipanggil kembali kepada pemilik abadi.

Ada yang sedang bertengkar dengan pasangannya. Bahaya betul. Memandu sambil bertengkar. Dua dalam satu. Kalau dapat mengawal amarah, tidak mengapa. Tapi ada orang yang kalau marah, syaitan pun menumpang masuk ke otak, lain pula jadinya. Kereta dipandu laju, selaju amarah. Dan impaknya?

Kalau tidak beristirahat di katil hospital, nampaknya beristirahatlah di dalam kubur. Itu pun kalau dapat beristirahat dengan aman.

Jadi, kita jangan bertengkar semasa memandu. Kalau ada bibit-bibit ke arah itu, cepat-cepat berlucu. Atau arahkan perbualan kepada benda lain. Atau buka CD zikir yang mampu menyejukkan amarah.

Mudah sahaja kalau kita mahu. Kami selalu buat begitu (sebenarnya bertengkar yang entah apa-apa, saya tidak pandai bertengkar pun). Sebab bertengkar semasa memandu memang bahaya. Kalau mahu teruskan juga agenda itu, berhenti di tepi jalan dan teruskan bertengkar. Tapi bukan semasa memandu.

Kalau jadi apa-apa, dan tak sempat saling memaafi, bukankah ia berakhir dengan sesuatu yang tidak baik?

Jadi, duduk diam memerhati ini pun saya kira bermanfaat juga. Untuk sedarkan diri saya, diri anak-anak saya, diri orang lain juga.