Total Pageviews

Saturday, July 16, 2011

Blackout....




Selepas maghrib, blackout. Lama. Agaknya sepanjang malam.

Terdengar suara anak-anak jiran yang gembira bermain di halaman. Ada delapan buah rumah di jalan ini. Empat empat saling berhadap-hadapan. Hanya lima yang betul-betul berpenghuni. Satu tidak menginap tetapi setiap hari mesti menjenguk rumah. Dua lagi kosong.

Tapi ini kawasan kejiranan yang selamat. Peronda polis kerap meronda. Kebetulan kawasannya tidak jauh dari IPD. Tembok rumah tinggi dan teguh.

Kalau lampu terpadam pun, boleh buka pintu gelongsor luas-luas untuk izin angin masuk. Boleh main-main di halaman atau keliling rumah dengan lampu picit atau lilin, seperti anak-anak jiran itu. Seronok betul mereka bermain dalam gelap.

Anak saya sudah besar. Tapi anak-anak sekarang, takutkan gelap. Solat pun depan mata saya.

Kalau saya dulu, di zaman kanak-kanak saya, kegelapan adalah biasa. Mana ada elektrik zaman itu. Semuanya bergantung pada pelita ayan, atau sesekali lampu gasolin jika ada majlis.

Seronok lihat ayah mengepam lampu gasolin. Terang benderang rumah, atau halaman. Gembiranya bukan main. Melihat serangga kecil yang berhimpun menghurungi lampu gasolin juga sangat mengujakan.

Sekarang ini kalau elektrik padam seperti ini, semuanya macam mati kutu. Duduk diam saja. Tak boleh buat apa dalam gelap, macamlah dunia sudah kiamat.

Kecuali anak-anak jiran saya yang gembira kala lampu tiada. Sempat lagi main sorok-sorok dalam gelap malam.

Nampaknya seperti sampai pagi elektrik tidak ada. Ada jiran yang sudah keluar ke pekan, barangkali mencari lilin atau bateri lampu picit.

Sunyi jadinya. Anak-anak jiran itu pun sudah masuk tidur. Kepenatan agaknya.

Kegelapan memang mengingatkan kita kepada kehidupan ini pada sisi lain.