Total Pageviews

Friday, July 8, 2011

Hujan Panas Sabtu




Saya sedang bersiap-siap untuk keluar. Tetapi saya seperti mendengar bunyi aliran air di luar.

Hari panas, berbahang rasanya! Tapi...

Rupa-rupanya hujan mencurah di tengah panas matahari. Hujan panas...

Sabtu 9 Julai, dan hujan panas.

Saya mencapai payung dan keluar juga. Rindu mahu ketemu rakan-rakan dan bekas pelajar. Sebenarnya lebih untuk mengembalikan keceriaan hati saya. Mereka bersekolah Sabtu, ada senam robik begitu.

Kalau orang dulu-dulu, hujan panas dikatakan membawa alamat kurang baik. Tapi bagi saya, itu tanda kekuasaan Allah. Di tengah terik matahari, tiba-tiba hujan mencurah. Bukan gerimis tapi curahan air yang banyak dari langit.

Hujan rahmat? Ya, hujan rahmat. Rahmat untuk membuka lembaran hari baru. Rahmat untuk kita yang selalu kepanasan. Rahmat yang membawa dingin.

Di tengah-tengah udara hangat, memang hujan itu menyejukkan suasana.

Natijahnya, Allah minta kita berfikir dan berfikir. Jika ada yang kurang, tambahkan. Jika ada yang terlebih pula, kurangkan. Jika ada yang tercicir, pungutlah semula. Baiki mana yang rosak. Tidak salah berpatah semula ke pangkal jalan jika kita tersalah arah.

Daripada hujan panas itu, kita bedah maknanya yang implisit.

Supaya yang hangat tidak menjadi semakin hangat. Yang rosak, makin pula dirosakkan. Akhirnya semua kita yang rugi.

Itu baru hujan panas. Bukan tsunami, bukan ribut yang murka.

Hujan panas hari Sabtu itu membuatkan saya berada di depan skrin komputer riba. Untuk melihat lautan manusia, yang hanya lautan kecil jika dibandingkan dengan gambaran Mahsyar. Di tengah-tengah mereka, barangkali ada bekas pelajar saya, ada rakan taulan saya, ada orang-orang yang saya kagumi seperti para sasterawan negara.

Ya Tuhan, hati saya berdoa. Jangan diapa-apakan mereka, sama ada yang berkuasa atau rakyat biasa. Bukakan hati mereka dengan bunga-bunga tenang. Moga tangan masing-masing terhulur, mendakap ikhlas perdamaian.

Berbincanglah dari hati, pasti yang hangat akan jadi dingin.

Seperti hujan yang tiba-tiba mencurah dalam panas mentari hari Sabtu.