Total Pageviews

Tuesday, June 28, 2011

"Mesti Kuat Untuk Tinggalkan Dunia Lembik"



Entah mengapa, saya kembali menjadi "lembik". Emosi bergetaran tatkala membaca luahan rakan-rakan baik di FB, juga cetus rasa anak-anak pelajar.

Barangkali mereka pun seperti saya, sedang berjuang untuk menstabilkan emosi.

Walhal, saya bukannya jauh. Cuma tidak dapat lagi bertemu seperti selalu.

Selalunya, tempoh seminggu berpisah sudah cukup untuk saya menjadi stabil. Tempoh itu selalunya mampu membuatkan saya tidak merindui orang-orang yang ditinggalkan secara keterlaluan sehingga mampu membengkak mata dan menyebakkan dada...seperti sekarang!

Kenapa untuk kali ini saya masih gagal?

Deringan telefon daripada bos (bekas bos?) malam itu makin menyedihkan saya. Saya tidak mampu mengiyakan pun kata-kata nasihatnya.

Kerana saya sedang menahan tangis!

Katanya, "You mesti kuat. Perkara biasa kalau kita pergi ke tempat baharu. Semua tu akan mengambil masa. Apabila you sudah dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran baharu, you akan ok. Pokoknya, you mesti kuatkan diri..."

Saya tidak menyahut pun kata-kata nasihatnya itu. Sebab tangis saya akan pecah jika saya bersuara. Saya hanya berdehem-dehem, membawa makna bahawa saya sedang mendengar.

Malu sungguh! Saya menangis kuat setelah talian terputus. Harap-harap beliau tidak sempat mendengar esakan kuat saya. Saya menghantar mesej, memohon maaf kerana tidak bercakap apa-apa.

Rupa-rupanya beliau lebih faham. Beliau sudah berusia, pengalamannya sudah cukup untuk menilai betapa "lembiknya" hati saya.

"Tidak mengapa. Saya faham sikap you. Itu sebab saya selalu kata, you mesti kuat..." mesejnya saya baca, masih dalam esakan kuat.

Memang berkali-kali nasihat beliau tentang perlunya saya menjadi "kuat", khususnya selepas peristiwa saya "dibuli" orang itu.

Saya sudah tidak ada ayah, jadi saya mendengar nasihat beliau persis saya sedang mendengar nasihat daripada seorang ayah.

Saya nampak cukup bagus untuk memujuk dan menasihati adik-adik junior atau anak-anak pelajar; tetapi hakikatnya apabila bersendirian, saya selalu kalah dan akur dengan kesedihan.

Sedangkan saya sudah "tua", bukan lagi anak manja ayah!

Saya sudah menjadi emak orang!Barangkali tidak lama lagi bakal bergelar opah!

Saya memang penangis, sejak kecil saya memang begitu. Meskipun suka berjenaka, saya tidak mampu lari daripada perangai penangis itu. Rasanya hanya saya seorang dalam adik beradik saya yang sebegitu.

Memang saya selalu berjuang untuk meninggalkan dunia "lembik" saya itu. Itu sebabnya juga saya tidak boleh menjadi jururawat atau wartawan lapangan yang bertugas untuk program-program seperti Jejak Kasih atau Bersamamu.

Bimbang nanti, jururawat atau wartawan itu yang berlebih-lebih meraung berbanding pesakit atau orang susah dalam rancangan-rancangan sedemikian!

Jika menonton Jejak Kasih atau Bersamamu, dada saya selalu sakit. Kadangkala saya langsung tidak dapat menonton disebabkan air mata yang tak henti-henti keluar...

Pernah suami saya menyebut, "jual kereta pun menangis, ikan mati pun menangis...itu kereta dan ikan, kalau abang yang pergi?"

Saya pernah mengalami kehilangan ayah. Bertahun-tahun saya menangisi pemergian ayah. Meskipun ayah sangat menjaga adab dengan anak-anak perempuan, tapi semua tahu saya memang anak kesayangan ayah. Semasa kecil, saya selalu ikut ayah ke hutan. Setelah dewasa, jika balik lewat pagi sekali pun kerana tugas dan perjalanan jauh, ayah akan menanti di perhentian bas dalam gelap dan kesejukan demi memastikan saya selamat tiba. Dalam tempoh berpantang, ayah gemar membakar daging untuk saya.

Sangat sakit di jiwa saya apabila ayah pergi.

Jadi, saya sudah ada jawapannya atas pertanyaan suami saya itu!

Nasihat bekas bos itu saya akan cuba ikuti. Saya pun memang berkeinginan menjadi "kuat".

Ingin sekali saya mengucapkan selamat tinggal kepada air mata dan dunia lembik saya itu!

Doakanlah agar Allah memberikan saya kekuatan...