Total Pageviews

Saturday, July 23, 2011

Hujan di Tebing Sungai Perak



22 Julai. Jumaat. Sebelah pagi, dari rumah terus saja ke Seremban Jaya. Hari ini sekali lagi saya mengikut pensyarah kanan menyelia dua orang guru pelatih di Rembau. Jam 12.30 baru semuanya selesai.

Saya pulang sebentar ke rumah untuk mengambil anak dan barang-barang untuk dibawa pulang ke Perak.

Jam 5 petang sebaik selesai sahaja waktu pejabat, kami bergerak pulang dalam kantuk dan letih yang amat. Berhenti lama untuk mencari tenaga dan menghilangkan kantuk yang mengganggu.

Jam 12 tengah malam, kami sampai di rumah emak yang sudah besar ruang depannya yang tak berdinding dan sudah bertukar juga cat rumahnya. Masih ramai orang di ruang itu, sedang bermain hadrah.

Keesokannya ada tugas berat. Saya tidak menerima sebarang atur cara, tapi saya diminta mengacara majlis. Pembentangan dua kertas kerja, satu bicara buku dan satu rumusan keseluruhan.

Oleh sebab itu, saya merangka-rangka atur cara dalam agakan sahaja. Akhirnya saya siap menulis teks "agakan" dalam jam satu lebih.

Jam delapan, 23 Julai, saya bergegas ke KK. Mencari Riverside Resort yang saya sudah keliru lokasinya. Saat itu jugalah terkial-kial saya menulis teks sebenar, sambil menanyakan atur cara majlis.

Mujur Dato' Ketua 1 memahami kekangan saya. Mujur saya dapat mengacara majlis sambutan jubli intan LEPAS dan 40 tahun Gapena dengan sukses. Alhamdulillah.

Tetapi ada satu pengajaran, bahawa apa pun kena yakin dan siap siaga menghadapi sebarang perkara luar duga.

Nasib baik semuanya Allah permudahkan. Dan hujan pada jam 2 petang itu mencantikkan suasana. Titik-titik air yang jatuh di muka sungai memutar kenangan nostalgik.

Tebing Sungai Perak...meskipun kepenatan, saya gembira di situ.