Total Pageviews

Monday, June 6, 2011

Pusarakan Amarah...Allah Mendidikmu Dengan Zikir



Tiba-tiba rasa nak marah. Perkhidmatan kerajaan macam inikah?

Tapi cepat-cepat akal menjentik emosi. Syaitan sedang membakar unggun api supaya marah. Apabila marah, senanglah dia menyusup masuk ke dalam hati.

Astaghfirullah...

"Laporan belum siap..." Punca kemarahan pertama. Belum siap? Sudah seminggu tapi belum siap?

Awal-awal lagi saya sudah sampai, menunggu ambil nombor giliran. Tapi kerana laporan yang belum siap, saya kena menunggu lagi. Punca kemarahan kedua.

Nasib baik saya ada bawa komik kepunyaan anak. Komik dari Jepun yang dibaca dari kanan ke kiri. Saya selamba membaca walaupun saya mendengar bisik-bisik di belakang. Maklumlah orang tua baca komik remaja...hahahaha...

"Datang Khamis. Kita ambil sampel..." kata doktor pakar berketurunan India, berwajah lembut, muda usia. Barangkali masih gadis.

Khamis? Datang lagi? Buang masa saya. Mengganggu program yang diatur. Berbulan-bulan, hanya pemeriksaan demi pemeriksaan. Keputusannya entah bila. Lambatnya, ya Tuhan.

Itu punca kemarahan ketiga.

Tapi kemarahan itu mencair dengan kalimah-kalimah Allah. Tambah menyaljukan hati apabila melihat senyuman para jururawat yang masing-masing sudah berusia atau sama usia, para doktor yang lembut dan manis. Ada juga bekas pelajar saya di kolej yang sedang buat housemanship di sini.

Allah sedang menguji. Jangan marah-marah. Itu petanda pengurusan manusia itu lemah.Jauh beza dengan pengurusan-Nya.

Allah kan telah mendidik kita dengan zikir? Pusarakan amarah kita. Meskipun payah, kita mesti mencuba.