Total Pageviews

Thursday, June 2, 2011

Beckham: Sampai Di Sini Sahaja...

28 Mei saya mengucapkan selamat jalan kepada monyet kecil itu.



Saya dikhabarkan oleh anak saudara bahawa esok hari 29 Mei, Beckham akan dibawa ke KL. Anak saudara saya itu berasa simpati melihat saya yang termenung sejak pulang ke kampung. Oleh sebab itu beliau meminta supaya tuan baru Beckham dapat meminjamkan monyet itu barang sekejap untuk kami bertemu.

Saya sedang makan malam itu, waktu Beckham dibawa ke rumah emak. Dia melompat ke arah saya sebaik sahaja saya datang ke pintu. Seperti biasa mulutnya berkumat-kamit, mendekatkan mulutnya ke muka saya seolah-olah bercerita. Kata emak, “ mengadulah tu...”

Saya memberinya sekotak gula-gula kesukaannya. Sepanjang malam dia tidak berenggang daripada saya. Duduk saja di pangkuan dan sesekali pura-pura mengejar anak saudara saya. Orang-orang yang sedang berlatih hadrah di luar pulang agak lewat. Jam 12.30, dia tertidur. Tetapi jam 1.30 pagi saya mengejutkannya kerana tuannya mahu membawa dia pulang. Dengan pantas dia menyorok di belakang saya. Tangan saya dipegang kuat dengan kedua-dua tangan kecilnya. Dia menjerit-jerit sekuat hati. Emak terpaksa mengambil dia. Itu pun dia akan berpaut dengan apa sahaja yang ada di sekitar supaya dapat kembali kepada saya.

Tuan barunya mengheret dan mendukung Beckham. Sepanjang jalan saya mendengar dia menjerit-jerit. Kasihan betul.

Melihat keadaannya itu, saya rasa jika dia memang tidak dibawa ke KL pun, lebih baik jika dia tidak dibawa bertemu saya lagi.

Saya tidak sampai hati menyeksa hati haiwan kecil itu.

Dan hati saya juga...