Total Pageviews

Sunday, June 26, 2011

Ber"high-heel" dalam rumah...



Sewaktu ibu menulis ini, ibu berada di Seri Menanti Resort mengikuti kursus dua hari mengenai pengacaraan berdasarkan teromba dan perbilangan adat. Kalau diikutkan, ini kali ketiga ibu mengikuti kursus berkaitan pengacaraan beradat ini.Penceramahnya pun orang yang sama iaitu Profesor Madya Dato' Paduka Mohd Rosli Saludin. Tetapi ibu gagahkan diri meskipun sangat kepenatan. Kursus-kursus yang sedemikian pun memang ibu gemari.

Jumaat ibu ke DBP untuk seminar memperkasakan sastera kebangsaan. Pembentangnya bagus-bagus terutama Dato' Baha Zain yang berani mengemukakan pendapat beliau. Seronok berjumpa kawan-kawan penulis.

Kepenatan berulang-alik hampir 50 minit ke tempat kerja dari rumah berganda-ganda apabila terpaksa mengikuti kursus. Rumah hanya jadi tempat tidur semata-mata. Barang-barang untuk pindah rumah pun lebih kurang 40 peratus sahaja dimasukkan ke dalam kotak. Itu pun dengan bantuan suami (beliau mengambil masa dua jam setengah berulang alik dari rumah ke tempat kerjanya!)

Di dewan seminar resort, banyak ilmu yang dapat dikumpul. Meskipun penat, ibu tetap bersungguh-sungguh menimba ilmu, mendengar dan bertanya. Namun, apa yang ditakuti pun tiba...

Malam ada acara budaya!

Kumpulan ibu diminta mempersembahkan sesuatu yang mempunyai teromba atau kata-kata adat di dalamnya. Dalam enam orang itu, hanya seorang sahaja orang Negeri Sembilan. Dia pula tidak akan hadir pada sebelah malam atas alasan keluarga. Ibu pun tidak menginap kerana kasihankan rakan sebilik yang membawa anaknya yang sakit gigi. Dia menumpang bilik ibu sebenarnya tetapi melihatkan keadaan anaknya, ibu fikir lebih baik ibu pulang sehabis acara budaya dan datang semula keesokan harinya. Dia boleh tidur selesa dengan anak-anaknya.

Perbincangan pun berlangsung. Akhirnya persembahan dibuat dengan berlatarkan lagu "Apo Kono Eh Jang". Ada segmen-segmen tertentu berisi dialog teromba yang kami kena tuturkan apabila bahagian-bahagian lagu itu dihentikan. Ibu diminta menjadi emak si Ujang (mentang-mentanglah ibu yang paling tua dalam kumpulan itu). Masalahnya dialog mesti dituturkan dalam loghat nogori!

Ibu pulang sebentar petang itu untuk mengambil kain-kain pelekat dan batik, nanti akan digunakan oleh "emak si Ujang" melipat-lipat kain sambil meleterkan si anak yang gilakan si Milah.

Malam itu, ibu bawa kain-kain itu, wang sepuluh ringgit dan juga kad pengenalan ibu ke atas pentas. Apabila tiba dialog ibu, dialog awal tak ikut skrip pun sebab spontan saja keluar...

Kata ibu, "apola jang, omak tak peghasan ber"high-heel" dalam ghumah. Nanti kojap yo, omak bukakkan kasut. Omak dah tuo...lupo lak nak bukak kasut..." Hahaha...ibu memang bertumit tinggi pun di atas pentas yang kononnya ruang tamu rumah itu.

Kisah omak si Ujang ber"high-heel" dalam rumah itu menjadi bahan lelucon Puan Hajah Mahaya Mohd Yassin, Ketua 1 Persatuan Penulis N9 dalam ucapan beliau pada perasmian penutup esoknya.

Balik ke rumah, hati rasa sayu. Sunyi sekali. Hampir dua belas tahun berada di Kuala Pilah, terasa lain macam pula apabila hampir waktu untuk pergi. Sudah tentu kerana kawan-kawan yang sangat budiman.

Itulah kata orang, kita biasanya akan menghargai sesuatu apabila kita kehilangan sesuatu itu...

Ibu kena berhenti menulis dahulu untuk mencari sapu tangan buat menyapu si air mata...