Total Pageviews

Monday, June 20, 2011

Hari Pertama ...



Jam 5.55 dering alarm mengejutkan saya yang memang tidak lena semalaman.

Bergegas bangun untuk segera solat dan bergerak seawal 6.40 pagi. Kantuk sekali. Jam 7.20 saya sudah ada di lobi.

Sama seperti waktu bekerja di kolej,tiada masalah.

Ketua Jabatan akan terbang ke Malaysia Timur sehingga Rabu. Ini bermakna sehingga Rabu, saya masih tiada jadual kuliah. Jadi, saya hanya duduk di meja, membaca, mengisi borang, meninjau-ninjau kawasan sekitar,malahan ikut kawan-kawan makan-makan, dan menemani salah seorangnya ke pusat bandar.

Ikut sahaja sampai lupa bertanya nama!

Menyiksakan duduk-duduk sahaja. Nasib baik ada kawan yang membawa saya berkenalan dengan pensyarah-pensyarah jabatan lain yang searas. Kata mereka, nama saya sudah ada pada awal tahun, "penulis dari Kuala Pilah," ujar salah seorang rakan baru.

Hahaha...agaknya kerana masa temu duga itu, saya satu-satunya yang mengangkut sebeban antologi kerana saya diberitahu, ada markah jika kita pernah menerbitkan buku.

"Sikit-sikit saja. Bukan pandai sangat pun..." saya merendah diri. Di tempat baharu, kita jangan tunjuk lagak. Jangan tujuk pandai. Kalau boleh pun, jangan cepat kata boleh. Bertanya kalau tidak tahu. Jangan malu untuk bertanya hal-hal yang dianggap bodoh.Merendah diri adalah jalan terbaik. Biar orang anggap kita tiada kebolehan apa-apa.

Itu yang saya amalkan apabila menjadi orang baru di mana-mana.

Oklah, kawan-kawan baru nampak ok. Ketua Jabatan dan ketua unit yang sudah bergelar doktor pun nampak ok. Memanglah jauh bezanya dari segi infrastruktur berbanding Kolej Matrikulasi, tetapi yang penting isi dalamannya. Dewan kuliah pun hanya satu, berbanding enam di kolej. Jumlah pelajar lagilah berganda kurangnya.

Tapi saya suka "kematangan" IPG, sesuatu yang sesuai dengan hati saya yang mahu bekerja dengan "tenang".

Seperti yang dijangka, semuanya sudah berusia. Adalah seorang dua yang lebih muda tetapi tidak "seremaja" rakan-rakan baik saya di sekolah. Namun mereka terperanjat apabila saya maklumkan anak-anak saya sudah berusia 21 dan 19 tahun! Mereka yang bertanya, jadi saya beritahu sajalah

Mudah-mudahan doa saya agar Allah mempermudahkan urusan saya dimakbulkan. Saya bakal berdepan pelajar-pelajar yang akan bergelar pendidik. Pastinya saya mahu melahirkan pendidik berkualiti. Yang mencintai profesion keguruan dengan hati.

Hari pertama, penat dan kantuk tapi penuh dengan debaran.