Total Pageviews

Sunday, June 19, 2011

Kebaikan yang mengikat



Hari Ahad. Berkemas-kemas dan bersedia untuk memulakan perjalanan panjang awal pagi dan mengisi Isnin di tempat baharu.

Seseorang menelefon. Saya menganggapnya anak. Ada keberkatan yang dibawanya dari umrah di Tanah Suci.

Saat saya berkata, "terima kasih sebab azmi selalu gembirakan hati ibu ini..." dia diam. Suaranya tersekat.

Dia menangis rupa-rupanya!

Dia baharu pulang ke tanah air dan berita perpindahan saya dan rakan mengejutkan dia.

Hati saya yang sayu sepanjang hari (teringatkan gemulah ayah sempena sambutan Hari Bapa)bertambah-tambah darjah kesayuannya. Saya mengerti mengapa dia sedih. Saya dan rakan yang juga turut berpindah itu memang agak akrab dengannya. Saya selalu geli hati melihat mereka berdua pura-pura berkelahi.Kadang-kadang riuh-rendah jadinya dengan gelagat mereka. Bila lihat dia, saya teringat adik bongsu saya yang barangkali tua beberapa tahun daripadanya.

Dia orangnya pelbagai kebolehan, multi-talented. Daripada badminton, bernasyid, mengajar kimia, bahasa Inggeris, mengajar tasawur Islam; apa sahaja boleh dilakukan olehnya. Dia agak islamik tetapi boleh diajak bergurau dan bersembang apa sahaja topik.

Teringat juga usikan kami kerana ada "seseorang" yang terlalu meminati dia. Dia jadi gusar kerana dia sudah pun punya isteri yang cantik dan berbudi!

Sepanjang minggu lepas, sudah jadi Minggu Menangis Sedunia!

Pelajar-pelajar yang asyik menangis, merintih-rintih di blog masing-masing, aura sedih rakan-rakan (Ema yang menangis...); memberatkan hati saya. Pelik! Saya memang tidak teruja untuk pergi walaupun sepanjang karier saya, tempat itulah yang saya idamkan sekian lama.

Kebaikan selalu mengikat hati kita. Memberatkan jiwa kita. Tapi seperti yang saya katakan, peluang hanya sekali. Perjuangan yang belum selesai mesti kita langsaikan. Hanya doa moga Allah mempermudahkan segala-galanya.

Ikhlaskan hati untuk terus berkhidmat. Terima kasih ya Allah atas segala kebaikan hati dan kasih sayang mereka terhadap insan lemah seperti saya...rahmatilah mereka ya Rabb!