Total Pageviews

Monday, June 6, 2011

Apabila anjing menyalak-nyalak...



Saya memang tidak gemar dengar anjing menyalak-nyalak.

Anjing menyalak kerana nampak sesuatu yang mencurigakan. Tujuannya mungkin untuk menakutkan objek yang disalak.

Tapi kadang-kadang anjing juga menyalak kerana takutkan sesuatu. Rupa-rupanya begitu...

Nampak garang dan gagah. Tangkas dan punya segala. Tapi rupa-rupanya anjing juga ada naluri takut. Takut kalau keanjingannya diterajang ke dalam longkang, seperti sejarah pelanduk putih yang menerajang anjing buruan Parameswara ke dalam sungai ribuan tahun dahulu.

Jangan main-main! Pelanduk yang kecil dan nampak lemah-lembut juga punya kekuatan kaki kalau terus-terusan disalak!

Bertahun-tahun kerjanya memburu. Menangkap dan memburu lagi. Kadang-kadang terus dimakan dan dibelasah. Ada juga binatang buruan yang dijinak-jinakkan dengan makanan yang disuap ke mulut.

Tapi saya memang tidak suka dengar salakan anjing. Orang sekadar lalu di hadapannya pun kena salak. Orang tidak kacau dia pun. Hanya tumpang lalu untuk ke masjid. Kadang-kadang bukan berada dalam kawasan dia pun. Tapi kerana sifatnya anjing yang suka menyalak, maka dia menyalak walaupun suaranya sumbang dan tak bernada intelek.

Anjing pun ada yang intelek? Ada. Tapi sudah diberikan "junk food", dalam jumlah yang banyak pulak tu, habislah keintelektualan anjing-anjing tersebut. Salakan jadi sumbang.

Anjing menyalak-nyalak itu ada sebab. Selepas ini banyaklah binatang-binatang yang akan dijinakkan dengan "junk food" yang dibeli dari Pavillion. Makanan dari pasar raya yang dihujungnya ada "save-save" tak mainlah. Murah sangat. Bukan saya yang kata, tapi anjing-anjing itu sendiri yang jual mahal.

Makin kerap anjing menyalak sekarang. Di mana-mana boleh dengar. Sebab itu saya beli kapas banyak-banyak. Senang sumbat telinga kalau tiba-tiba saya dengar salakannya.

Anjing menyalak kerana takut hantu? Biar betul...