Total Pageviews

Monday, June 6, 2011

Lelaki...Kenapa Jadi Begitu?




Betul ke?

Semakin ramai jumlah pelajar perempuan dalam sebuah kelas bermakna kelas tersebut kelas yang pandai.

Adakah ini bermakna....Oh tidak!

Tapi itu kenyataan. Semakin susut jumlah pelajar perempuan dalam sesebuah kelas bermakna kelas tersebut....

Kecualilah jika sekolah itu memang sekolah perempuan.

Kena buat kajian ni. Kenapa jadi begitu?

Adakah kerana lelaki fikir kalau tak belajar pandai-pandai pun, peluang untuk mereka sentiasa terbuka? Kalau tidak sebagus mana pun, yang akan naik pangkat adalah mereka?

Lihat sahaja kemasukan ke sekolah berasrama penuh. Jika tidak dikenakan kuota kepada pelajar perempuan, jawabnya semua warga sekolah berasrama penuh ialah perempuan. Kalau ada pun, adalah seorang dua lelaki tersesat ke dalamnya.

Begitu juga dengan mahasiswa-mahasiswi di universiti. Yang membanjiri kampus ialah perempuan. Yang mengungguli keputusan terbaik juga adalah perempuan. Mana lelaki?

Ada. Mereka ada. Tapi mahu cari yang berkualiti menepati piawaian ISO memang seperti mencari sebutir garam dalam pasir di pantai.

Nasib baik mereka itu ada kekuatan. Dianugerahkan dengan kekuatan yang tidak ada pada seorang perempuan. Kalau tidak, siapa yang mahu mengangkat tong gas? Siapa yang mahu pikul guni beras, atau siapa yang mahu menolak kereta yang rosak dan menukar tayar pancit di tengah panas?

Nasib baik juga ada lelaki walaupun mereka itu....opps!

Lelaki kena menyedari bahawa mereka adalah imam. Ibu-ibu jangan memanjakan anak lelaki. Jangan ada lagi ayat seperti ini, "cepatlah kahwin. Ada juga orang yang akan menguruskan diri kamu nanti..."

Wah wah wah...sedapnya mulut. Isteri bukan babu (babu...baca betul-betul, jangan ditambah huruf n di hujungnya).

Atau ayat yang macam ini, "Fieza Mieza masuk dapur cepat, belajar masak, belajar mengemas. Irfan tu tak apa. Dia lelaki..."

Sebenarnya, benda seperti itu kadang-kadang datangnya daripada asuhan ibu bapa juga.

Lelaki atau perempuan, jangan dikelas-kelaskan. Jangan dikategorikan mengikut kategori tertentu. Rasulallah SAW pun rajin membantu isteri. Kalau menambah cawangan mahu ikut Rasullallah tapi yang macam itu tidak mahu pula mengikut. Baginda berpoligami atas sebab-sebab tertentu, bukan saja-saja mahu menambah isteri.

Biasanya kelompok yang selalu berasa ditindas akan bangun untuk memajukan diri. Begitu juga perempuan.

Lelaki memerlukan perempuan. Perempuan juga begitu. Itu fitrah kita sebagai manusia.

Saya suka anak perempuan. Saya juga suka pelajar perempuan. Mereka senang dibentuk. Meskipun beremosi, kalau pandai membeli hati, mereka pasti ok akhirnya.

Tapi saya mesti akui, ayah saya seorang lelaki. Abang, adik, suami, bakal menantu-menantu (?), bos, kawan-kawan, anak saudara, cucu saudara ramai daripada spesis itu.

Hari Bapa tidak diraikan semeriah Hari Ibu. Sebabnya, ramai bapa yang sudah hilang fungsi. Ramai bapa yang seperti bapa kucing. Kadang-kadang bukan setakat meninggalkan anak hilang entah ke mana, sanggup meratah anak macam ayam KFC pun ada juga.

Tidak mengapalah. Lelaki atau perempuan, kita sama-sama menghitung diri, membaiki peribadi.

Saya bukan anti lelaki. Rasulallah SAW yang dikasihi adalah seorang lelaki, begitu juga para nabi. Lelaki patut berasa bertuah atas kelebihan-kelebihan yang diberi oleh Allah kepada mereka. Mereka sepatutnya bangga menjadi seorang yang hebat kerana usaha mereka sendiri, bukan kerana bantuan kuota sesebuah institusi.

Perempuan mahu dilindungi dan dicintai. Jangan terjadi sebaliknya.

Lelaki...jangan biarkan orang memandang rendah terhadap anda!