Total Pageviews

Tuesday, May 10, 2011

Selamat berpisah Beckham...



Pulang menjenguk Beckham baru-baru ini, dia sudah tidur di kurungan bersama Boy, kakak angkatnya. Saya kejutkan dia. Dia memeluk saya erat.

"Tak tahu kenapa, tangan sebelahnya lembik. Barangkali terhempap troli siang tadi. Tapi masih boleh makan dengan tangan yang sebelah lagi" kata emak. Mata saya berkaca. Dia menangis tak? Tanya saya. Kata emak, dia macam biasa-biasa saja. masih aktif lompat ke sana-sini. Kesian Beckham. saya pegang tangan sebelah yang lembik itu. Terkulai sahaja. Ekornya yang panjang membelit lengan saya.

Saya suapkan pisang yang saya belikan untuknya. Apabila saya menanyakan apa yang terjadi sehingga tangannya lembik sebelah, dia berbunyi-bunyi seolah-olah mahu bercerita. Selalunya begitulah. Selepas dimandikan oleh kakak, dia akan melompat ke arah saya dan mendekatkan mulutnya ke muka saya, berkumat-kamit bercerita.

Menelefon kakak, kata kakak, tangannya sudah ok. Sudah sembuh sepenuhnya. Dia akan dilepaskan ke hutan. Tapi emak akan melatihnya dahulu untuk berdikari. Mula-mula emak akan meletakkannya di kawasan bendang terbiar, kalau dia pulang ke rumah, tidak apalah, kata emak.Kemudian perlahan-lahan akan dibebaskan ke hutan. Beckham makin dewasa. Ogos ini genap setahun. Mungkin Beckham perlukan isteri dan membina keluarga. Harap-harap dia selamat di hutan nanti.

Saya sangat sedih. Sepanjang malam saya menangis. Tapi si manja saya itu ada kehidupannya sendiri. Jika sayangkan sesuatu, lepaskan dia...dan saya sayangkan Beckham...