Total Pageviews

Tuesday, May 10, 2011

Raikan Emak Sebelum Terlambat



Mei selalunya istimewa...pertamanya kerana ulang tahun kelahiran anak bongsu saya, perayaan yang menghargai jasa guru dan pastinya kerana adanya hari ibu.

Saya menelefon emak hari Sabtu. Saya mahu jadi orang pertama mengucapkan selamat hari ibu. Memang pun saya selalu menjadi orang pertama daripada enam beradik itu.

"Maaf mak, tak dapat balik jumpa mak. Esok ada rawatan, hadiah pun tak dapat hantar..." kata saya. Emak seperti biasa memulakan perbualan dengan ketawa. Tak payahlah, kata emak. Banyak sangat yang sudah diberi. Yang penting ialah kos rawatan saya, leter emak. Apabila saya mendesak, mak katakan pada saya kalau mahu juga memberi, belikan dia kipas meja kecil yang murah-murah saja. Kipas lama di biliknya sudah rosak. Pagi itu juga saya ke bandar, mencari yang sesuai. Tapi tiada yang berkenan. Langsung saya mengirim wang kepada kakak di Ipoh, mohon belikan emak kipas meja kecil.

Memang...bukan hadiah yang emak dambakan. Emak hanya mahukan doa, mahukan anak-anaknya sihat sejahtera. Itu sudah cukup baginya. Sejak pemergian ayah sebelas tahun lalu, saya tahu emak sunyi. Be