Total Pageviews

Sunday, May 8, 2011

Koc Wanita



8 Mei 2011. Jam 8.30 pagi.

Tren bergerak menuju ke Bandar Tasik Selatan. Temujanji dengan doktor tidak menetapkan waktu khusus. "Jam 8 pagi saya akan mulakan rawatan..." kata doktor yang tidak pun ibu kenali di hujung talian.

Pergi dan balik, ibu berada di koc khas untuk wanita. Tetapi apa yang ibu perhatikan, ada juga lelaki yang selamba masuk atau sengaja masuk ke dalam koc hingga mengundang jelingan dan senyuman sinis penumpang. Menurut anak ibu, yang masuk itu adalah dalam kalangan pendatang asing yang tidak memahami maksud "koc untuk wanita". Walhal jelas tertera gambar dan tulisan yang besar dengan warna pink lagi...dan di setiap stesen, ada yang akan mengingatkan tentang koc tersebut melalui pembesar suara.

Maknanya, kita kena lebih serius dalam membudayakan pengasingan ini. Ibu teringat apabila dulunya cadangan pengasingan koc ini pernah ditertawakan di parlimen. Namun akhirnya mereka mendengar juga cadangan pembangkang. Kesannya ibu rasa lebih selamat dan "sihat" tanpa ada mata lelaki yang sibuk merenung di koc khas buat wanita.