Total Pageviews

Monday, May 9, 2011

Dale Carnegie bunuh diri?



Terkejutnya!

Saya terbaca sebuah artikel di akhbar alternatif (yang turut menyiarkan sajak saya berjudul Sumpah Sesumpah). Penulis motivasi kesukaan saya (yang buku-bukunya memenuhi rak saya) meninggal dunia kerana membunuh diri!

Saya masih ingat bab-bab dalam bukunya yang menceritakan bagaimana mahu mengatasi rasa cemas. Kata dia, cemas boleh membunuh. Kita akan mati sebelum waktu kematian itu menjemput dek kerana rasa cemas. Tapi hakikatnya?

Ada juga penulis buku beragama Islam yang mengulas tentang isi motivasi Dale dan disesuaikan dengan nilai-nilai Islam. Saya sukakan buku-bukunya dan selalu rasa marah apabila orang yang meminjam, buat-buat lupa untuk memulangkan buku saya.

Kemudiannya mengalih selera, saya membeli buku-buku penulis lain, antaranya buku yang terkenal "La Tahzan" , dua buah. Satu untuk arwah bapa mertua saya dan satu untuk koleksi saya. Apabila arwah bapa mertua meninggal dunia, buku itu saya ambil. Ada catatan saya, "bapa, buku adalah teman baik untuk bersembang..." dan kemudian ada catatan kecil di bawah tulisan buruk saya itu, bapa mencatat "Insya Allah, terima kasih" berserta dengan tarikh beliau mula membaca.

Semalaman saya masih bingung. Dale membunuh diri? Kalau beliau muslim, tentu beliau tidak akan melakukannya...saya pasti!