Total Pageviews

Tuesday, April 12, 2011

Menjaring Masalah



Jika diberikan berbilion ringgit untuk digantikan dengan sepasang mata kita, adakah kita bersetuju untuk menjadi buta?

Kita selalu mengeluh dengan rencam masalah yang melanda kita. Kita tidak berpuas hati dengan bebanan kerja yang diberikan kepada kita. Kita mengeluh kerana gaji yang tak pernah cukup. Kita tidak mengerti mengapa orang lain hidup bermewah-mewah sedangkan kita terpaksa mengikat perut. Kita selalu merungut dengan hidung kita yang tidak semancung rakan kita, malahan kita gelisah kerana orang lain berkereta besar, sedangkan kita hanya mampu bermotosikal kapcai.

Sedarkah kita bahawa semua itu hanya sekelumit ujian Allah berbanding kenikmatan-Nya yang menyelimuti hidup kita. Ujian kenikmatan tidak kita sedari, tetapi kita lebih bising dengan ujian kesusahan yang sedikit itu. Kita tidak bersyukur, tidak menghargai udara yang Allah berikan untuk kita sedut. Kita tidak menghargai nikmat kesihatan, nikmat kebahagiaan, nikmat boleh makan dan minum, nikmat kaki dan tangan, nikmat mata dan telinga, nikmat punya suara, dan nikmat-nikmat lain yang tak terkira.

Tentunya kita pernah bertemu dengan orang yang sentiasa tidak berpuas hati dengan segala yang ada di sekelilingnya. Jika setakat tidak berpuas hati masih tidak mengapa. Tetapi rasa tidak puas hati itu melarat-larat kepada sifat dengki, saling menjadi seperti ketam yang menarik kaki ketam yang lain. Akhirnya masalah menjadi semakin membesar, tiada lagi ruang untuk penyelesaian.

Menjaring masalah bermula dari dalam diri. Kita perlu belajar bersyukur, melatih diri kita untuk bersyukur. Kita perlu berada dalam lingkungan orang-orang yang positif. Agar kita dapat membentuk peribadi kita menjadi manusia positif. Manusia yang sentiasa melihat segala yang ada di sekeliling kita sebagai nikmat Allah yang tidak terhingga.

Terima kasih Allah. Yang memberikan segalanya.