Total Pageviews

Monday, April 18, 2011

Cuaca Hati



Cuaca di luar akan dipengaruhi oleh cuaca hati kita...

Demikian tazkirah yang saya dengar pada pagi Ahad lepas di Radio IKIM.

Kemudiannya saya memahami, sekiranya cuaca hati kita gembira dan positif, cuaca di luar juga akan jadi begitu. Bermaksud, persepsi kita terhadap cuaca mendung di luar juga akan menjadi positif. Hujan yang turun mencurah akan menjadi pemandangan yang sangat cantik. Sinar mentari yang panas akan menerbitkan keghairahan kita meneruskan hidup.

Ustaz seterusnya menyebut tentang rasa amarah. Marah jangan terlalu...nanti hangus. Marah jangan tiada...nanti dayus. Marah bukan untuk dihapus, tapi diurus. Apabila kita marah dengan tidak terkawal, kemarahan itu lebih membakar diri kita daripada diri orang yang kita marah.

Ustaz juga menyebut mengenai penulis kesukaan saya, Dale Carnegie. Kata Dale, kritikan yang keterlaluan merupakan pujian secara tidak langsung. Kadangkala musuh tidak dapat mencari kekurangan kita, jadi mereka cuba juga untuk mengkritik kita.

Jadi kenal pasti cuaca hati kita. Jangan biarkan cuaca hati kita menjadi mendung kerana kita akan mendapati cuaca di luar yang cerah, menjadi cuaca yang tidak menarik dan merimaskan.

Hari ni cuaca pasti berubah. Hujan pasti turun. Saya sukakan hujan. Cantik dan mendinginkan...