Total Pageviews

Thursday, April 7, 2011

Kenangan terindah itu



Waktu anak-anak masih kecil, ibu selalu terkenangkan kegembiraan yang mereka bawa dalam hidup ibu.

Selalunya dalam perjalanan yang jauh dan di malam gelap pekat, ibu akan meminta mereka mengaji. "kakak, adik. Cepat mengaji. Syaitan takut kalau kita mengaji..."

Maka si kakak dengan penuh rasa tanggungjawab seorang anak sulung, segera memimpin bacaan dan "memerintahkan" adiknya mengaji.

"Alif, ba, ta, sa,.............wassalamu..." Sekuat-kuat hatilah mereka "mengaji". Kemudian kakak mengadu, "ibu tengok adik ni. Baca pelan-pelan, nanti syaitan tak dengar!"

Hahaha... anak-anak yang manis, dengan keletah yang menghiburkan. Si kakak yang akan membuat laporan setiap kali ibu pulang ke rumah. Adik lambat sembahyang, adik buat semak, adik itu dan ini. Si adik pula memang sengaja mahu bermanja. Penuh satu biliknya dengan permainan, buku-buku yang disusun berfungsi sebagai jambatan, sebagai rumah dan bermacam-macam lagi kreativitinya. Ibu terharu melihat si kakak menjaga adik, terharu melihat kepatuhan si adik terhadap arahan si kakak.

Ada sekali, ibu terpaksa ke Sarawak hampir seminggu. Mereka waktu itu masih di sekolah rendah. Ibu masakkan makanan dan melabelkannya. Hari-hari tertentu ditulis di bekas makanan. Tugas kakak hanyalah memanaskan makanan dan menghidangkannya. Ibu siap menulis senarai perkara yang perlu mereka lakukan sepanjang hari, dengan peringatan-peringatan yang panjang.

Jika dalam perjalanan yang jauh atau di tengah jantung Kuala Lumpur, si adik dan kakak tidak membenarkan saya membuka radio kereta atau mendengar lagu-lagu pop. "Nanti sesat, ibu. Tuhan marah" Begitu peringatan mereka kepada saya kerana saya pernah menyatakan sekali kepada mereka. Dan mereka pula yang mengingatkannya kepada saya.

Saya melarang mereka menggunakan perkataan "bodoh". Jadi apabila mereka mahu menceritakan sesuatu dan berasa mahu mengatakan perkataan itu, mereka akan menukarkannya begini, " Bo... (kemudian memandang mata ibu yang terjegil)....boni betul lah orang yang buang sampah tu...."

Terima kasih kepada anak-anak dan kenangan. Sangat manis dan menyayukan.