Total Pageviews

Sunday, April 3, 2011

Komik Dan Saya



Komik bukanlah sesuatu yang kosong...demikian kata anak saya, peminat fanatik anime.

Maka saya pun menjadi pembaca komik. wah, memang benar komik juga mempunyai nilai yang baik. Saya selalu terbawa-bawa dengan karektornya. Ada waktunya saya sedih, ada waktunya sangat kelakar. Saya selalu memikirkan bagaimana berkuasanya Allah memberikan idea kepada komikus-komikus dan kartunis-kartunis dalam menyampaikan maksud di sebalik lakaran mereka. Tidak kira apa pun isu, mereka menyampaikan dengan cara mereka sendiri.

Kami tidak keberatan membawa anak ke pesta komik di KL dan Melaka. Secara tidak langsung saya juga menggemari komik. Saya membaca komik dari Korea dan Jepun. Saya juga gemar menatap Gempak atau Arena. Saya juga sudah terbiasa membaca dari arah bertentangan, kanan ke kiri. Kerana demikianlah lazimnya komik dari Jepun dan Korea dibaca. namun harus diingat, ada nilai-nilai tidak baik juga terdapat dalam komik. Terpulanglah kepada kita untuk menapis dan memikirkannya.

Semalam saya masuk ke bilik komik anak dan mengambil tiga buah komik. Hahaha...saya telah memulangkannya semula dan menyusun baik-baik, supaya dia tidak perasan saya telah mengambil komiknya. Seronok membaca komik dan alangkah baiknya jika ada komik yang memasukkan nilai-nilai Islam ke dalamnya. Atau sekurang-kurangnya ada yang mengikut konsep majalah LANUN yang diterajui oleh Ujang satu waktu dahulu. Banyak yang saya pelajari tentang doa dan hal-hal agama melalui majalah LANUN. Mudah-mudahan Allah merahmati pelukis dan kartunis yang terlibat dalam majalah LANUN atas manfaat yang telah saya peroleh.