Total Pageviews

Monday, April 4, 2011

Cerita Pohon Raksasa



Wajah  yang murung dan sembab di pagi hari...

Kasihan dia. Masalahnya sangat besar dan dia mesti mendepani masalahnya dengan segenap keberanian.

Dia dikhianati. Satu masalah yang sangat sinonim dengan wanita. Luka yang sembuh pun akan menjadi dendam. Dendam wanita jangan dibuat main-main. Wanita yang lemah boleh menjadi sekejam Hitler jika dendamnya tidak dikepung dengan iman.

Ibu kemudiannya teringat satu cerita. Mengenai pohon raksasa yang telah 400 tahun hidup di tengah belantara Amazon. Ingin sekali ibu menceritakan kisah pohon itu kepadanya, tetapi mungkin sekarang bukan masanya yang sesuai.

Di jantung hutan Amazon, ada sepohon pokok raksasa yang telah hidup megah selama 400 tahun. Sepanjang waktu itu, dia telah mengharungi kedinginan salji, musim kemarau yang panjang, ribut dan taufan menggila. Dia telah mengalami panahan petir setiap kali musim hujan. Sewaktu pohon-pohon lain di sekelilingnya rebah dan tumbuh pohonan baru, si pohon raksasa tetap berdiri megah menghadapi rintangan angin. Dia menjadi pelindung kepada pohon-pohon kecil, menjadi teduhan haiwan, menjadi rumah serangga dan unggas.

Kemudian datanglah sekumpulan kumbang yang kecil. Sangat kecil. Kumbang-kumbang ini hinggap di batang pokok dan mula memasuki kulit pohon raksasa. Lama-kelamaan pohon yang berdiri megah selama 400 tahun ini perlahan-lahan mereput, dan akhirnya tumbang menyembah bumi. Pohon yang hebat ini, yang sanggup mendepani segala macam cabaran sepanjang hayat yang lama itu, akhirnya runtuh kerana serangan serangga yang amat kecil.

Air mata ibu menitis tatkala membaca cerita ini. Cerita yang ibu peroleh daripada buku-buku penulis kesukaan ibu, Dale Carnegie. Meskipun sudah lama ibu membacanya, ibu tetap mengingati kepiluan pohon raksasa. Ibu menceritakan dengan penuh perasaan kepada anak-anak di kuliah, sehingga mereka juga menitiskan air mata. Namun kerana perubahan kerjaya dan subjek, ibu tidak boleh lagi bercerita.

Moral of the story?  Kita telah dewasa dengan keberanian menghadapi pelbagai cabaran yang datang menggugat emosi kita. Kita selalu berasa tercabar, kita menjadi lemah tetapi kita tetap bangun untuk berjuang melawan segala cabaran dan masalah itu. Segala masalah itu telah mendewasakan kita, menjadikan kita kuat dan tabah. Bertahun-tahun kita mendepani segala rintangan yang datang sehingga membentuk keperibadian dan jati diri. Oleh yang demikian, janganlah kita menjadi lemah kerana "serangan kumbang-kumbang kecil" yang boleh meruntuhkan keperibadian yang telah kita bina selama ini.

Ingin sekali ibu bercerita seperti dulu...malahan bercerita kepadanya. Agar wajah suram dan murung di pagi hari itu bertukar semeriah bunga matahari. Takdir bukan dalam genggaman kita yang lemah ini. Kita tidak tahu apa yang akan berlaku dalam perjalanan hidup kita. Kita yang mentadbir, Dia yang mentakdir. Apa yang kita mampu hanyalah berusaha dan berdoa, agar kesejahteraan memayungi hidup kita dari silara ke akarnya...