Total Pageviews

Monday, March 28, 2011

Mak Cik Ilusi



Saya sempat bercuti di kampung, sekaligus mengikuti kegiatan sastera. Petang Rabu, tiba-tiba ruimah emak didatangi seorang wanita berusia dalam pertengahan 50-an. Melihat perawakannya, saya dapat meneka bahawa ada sesuatu yang tidak berapa kena dengan wanita tersebut.


Sebenarnya sejak kecil kami sudah biasa dengan kehadiran orang asing yang menumpang di rumah. Emak dan ayah bukan keluarga berada, tetapi budaya menerima tetamu sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan. Kadangkala rumah kami seperti sebuah rumah kebajikan. Apa yang kami makan, itulah yang menjadi hidangan tetamu yang kadangkala tidak diundang.

Wanita itu mahu menumpang tidur di rumah. Dia sibuk bercerita tentang suaminya yang kononnya berada di KL mengutip sewa rumah. Setiap saat dia bercerita tentang suaminya. Kami memang mempercayainya seratus peratus kerana ceritanya sangat meyakinkan. Kalaulah emak tidak membisikkan kepada saya bahawa mak cik itu hanya berilusi, mati-mati saya tidak mengetahui bahawa wanita itu sebenarnya mempunyai suami "ilusi". Suami yang tidak wujud. Kakak saya pula rajin melayan,makin menjadi-jadilah mak cik itu bercerita.Lucu betul apabila saya melihat kakak yang begitu teruja mendengar cerita mak cik ilusi. Sengaja saya merahsiakan cerita emak kepada kakak. Malamnya barulah saya menyebutnya bahawa wanita itu berilusi. Katanya, selepas balik dari KL, suaminya akan membawa dia ke "Pantai Asmara". Bila ditanya di mana lokasi pantai, dia menyatakan pantai itu terletak dalam perjalanan dari Perak ke KL. Dua malam wanita itu menginap di rumah emak. Petang Sabtu dia keberatan untuk pulang. Tapi dia bimbang pula kerana "suaminya" dijangka pulang pada petang itu.

Manusia... manusia....tapi emak berpesan, jangan menghina orang yang seperti itu. Bukan dia mahu jadi sedemikian, kata emak. Kami ingat pesan emak. Akan selalu ingat sampai bila-bila.