Total Pageviews

Thursday, April 7, 2011

Hati Emak



"Macam mana? " Suara emak di hujung sana, ada nada rasa yang macam-macam.

Saya tahu emak risau. Nadanya memberitahu kerisauan itu. Sepositif mana pun emak, apabila isunya berputar kesihatan anak, emak mana pun pasti gelisah.

Saya teringat sesuatu. Seorang ibu tidak akan tidur lena sebaik sahaja anaknya lahir ke dunia sehinggalah si ibu menutup mata. Walau setua mana pun anak, dia tetap "kecil" di mata seorang ibu. Apalagi bagi "anak manja" yang "lembik" seperti saya.

Tapi kemudiannya seperti biasa, emak kembali positif. Dan itulah sumber kekuatan saya, seorang emak yang sangat positif!

"Yang masih ok, emak" dan saya ketawa. Tapi emak yang kaya pengalaman pasti tahu saya berpura-pura ketawa. Bercakap dengan emak (walaupun bermakna 80 peratus daripadanya saya yang mendengar: kerana emak memang suka bercakap!), sangat melegakan saya. Saya kembali menjadi saya, bunga matahari yang riang gembira.

Saya sangat beruntung...