Total Pageviews

Wednesday, April 27, 2011

Bersedekahlah...




"Kata-kata manis itu juga sedekah" Hadis Riwayat Bukhari & Muslim.

Setiap muslim dituntut untuk bersedekah sebaik sahaja bangun daripada tidurnya. Senyum itu sedekah, membuang kotoran dan benda yang menghalang di jalanan itu sedekah, berkata-kata manis itu juga sedekah. Alangkah mudahnya untuk mendapat pahala, asal saja dilakukan dengan hati yang ikhlas.

Ustaz juga bercerita tentang kisah yang biasa kita dengar iaitu cerita tikus dan singa. Tikus yang berjalan di atas singa yang sedang tidur, telah mengejutkan sang raja rimba sehingga tikus berada dalam genggaman si singa. Tikus merayu agar dia dilepaskan. Dia berjanji akan membalas kebaikan singa jika dia dilepaskan. Singa ketawa mengejek kerana bagaimana mungkin seekor binatang kecil dan lemah itu mampu membantu seekor binatang gagah perkasa sepertinya.

Tetapi sisi baik seekor singa telah berjaya memujuk hatinya untuk melepaskan si tikus. Pada waktu yang lain, singa terjerat oleh kebijaksanaan pemburu. Kebetulan (macam cerita hindustan) tikus berada di situ. Maka tikus pun melangsaikan janjinya. Rupa-rupanya tikus yang kecil dan lemah itu mempunyai kekuatan lain iaitu giginya mampu untuk menggigit apa sahaja. Singa pun terselamat (happy ending...)

Natijah daripada cerita itu amat mudah. Kata ustaz, kita jangan sesekali memandang rendah terhadap orang lain yang kelihatan lebih lemah daripada kita. Kita tidak tahu siapa dia selepas beberapa lama. Mungkin dia akan menjadi seorang yang lebih hebat daripada kita. Kata ustaz, wahai singa-singa sekalian, janganlah terlalu memperkecil-kecilkan tikus-tikus seperti kami. Satu hari nanti apabila kami menggigit, maka kamu akan terkejut dengan kekuatan kami.

Menarik sekali cerita ustaz yang bersuara lembut bersahaja itu. Ibu terus mengingatkan diri sendiri supaya jangan menjadi singa yang sombong. Juga mengingatkan ibu untuk selalu bersedekah dengan kata-kata manis.
Menyukakan hati orang juga dapat pahala.