Total Pageviews

Tuesday, April 26, 2011

Memberi dan Menerima



Allah menguji kerana Dia mengasihi...

Petang semalam, usai temujanji dengan pakar di hospital, saya berbaring penat. Ada rasa cemas yang sedikit mengusik hati tetapi entah mengapa Allah menggerakkan sekian banyak sms yang datang menghuni telefon bimbit usang. Rasa gembira dan lega membaca berita rakan-rakan. Rasa cemas pun hilang.

Saya lekas mencapai sebuah buku motivasi tulisan murabbi yang saya gemari. Buku terjemahan sebenarnya. Tentang bagaimana menghilangkan rasa cemas, bagaimana mahu mengikhlaskan diri, bagaimana mahu menjadi manusia yang putih hati.

Katanya, kita akan jadi seperti apa yang kita fikirkan. Langsung beliau memetik ayat Quran yang saya lupa surahnya. Tetapi inti pati cerita, Allah sendiri mahu kita berfikiran positif. Sentiasa berbaik sangka.

Saya selalu ingin memberi. Tetapi kadangkala keupayaan itu tidak ada. Kadangkala pemberian itu pula menjadi bahan kedengkian orang lain. Maka kisahnya sudah jadi lain.

Apapun, saya akan terus berkhidmat dengan kudrat yang ada. Saya senang sekali mengasihi orang lain, maka saya juga senang sekali jika orang lain mahu mencintai saya. Hidup untuk memberi dan menerima.
Untuk adik Ati yang masih mengenang saya, terima kasih. Mudah-mudahan Allah melapangkan hidup kita, meluruskan jalan kita ke cahaya kebenaran.