Total Pageviews

Wednesday, March 23, 2011

MGS Ipoh: My Alma Mater




Ibu anak kampung. Bersekolah rendah di kampung. Apabila mendapat tawaran ke Methodist Girl School Ipoh, untuk memasuki kelas Rancangan Khas pada tahun 1979, ibu teruja untuk pergi. Duduk di asrama yang jauh dari sekolah, kerinduan kepada emak dan keluarga, tekanan kerana dikelilingi mereka yang berasal dari bandar dan berbahasa inggeris; menjadikan ibu sedikit terkebelakang. Tapi perjuangan mesti diteruskan.

Ibu masih terkenang bagaimana kami outing ke bandar Ipoh beramai-ramai, memasang aerial di radio transistor kecil untuk menangkap siaran filem "Azura" yang sedang ditayangkan di TV semasa waktu "prep". Hasilnya kami dapat mendengar dialog-dialog yang dituturkan oleh pelakonnya.

Waktu itu kami yang bertudung menerima tekanan berganda. Dalam kelas ibu pada tahun 1979, yang memakai tudung hanya dua orang. Itupun tudung yang diikat ke belakang. Ustazah-ustazah (ada yang lulusan Universiti Al-Azhar) dan pengetua, Miss Wong; selalu memberi amaran agar kami membuka tudung.

Petang sabtu kami akan menunggu kedatangan ane, lelaki tua yang membawa barangan seperti keropok, maruku, roti canai dan barang-barang harian. Kami juga menerima gangguan daripada OTK , istilah yang kami cipta untuk lelaki sakit jiwa yang selalu mengacau kami.