Total Pageviews

Monday, June 12, 2017

Kisah Luka dan Ria

Semester satu 2017, semasa perayaan Hari Guru, saya dianugerahkan Tokoh Pensyarah Kreatif dan Inovatif (kreatif tu ok lagi, yang inovatif tu...hurmmmmm). Kemudian tanpa dijangka sekali lagi saya memperoleh Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2016. Alhamdulillah. Pada akhir-akhir proses penutupan IPGKRM... Anugerah untuk mak sebenarnya, dan juga sahabat-sahabat saya di JPM.

7 Mei kami meraikan hari lahir Kayyisa. Sudah setahun budak itu. Cerdiknya pun bukan main. 9 Jun dia sudah boleh berjalan terhegeh-hegeh. Orang-orang selalu bertanya, ini anak orang putihkah? Hahahaha...sebab tengok opahnya kulit hitam kut.

Masuk semester dua, hari pertama ada taklimat tentang penyuraian pensyarah. Semuanya gara-gara PERMATA. Suasana stres dan sendu. Saya sendiri berasa kecewa sebab seakan tiada pembelaan untuk para pensyarah yang majoritinya sudah berusia dan berpenyakit. Saya bercakap dalam taklimat tersebut, jika guru-guru muda yang terpisah cuba dibereskan isunya dalam kes guru duka lara, pensyarah yang akan berusia ini, yang sudah berpenyakit pula, akan menyambung duka lara tersebut andainya dihantar ke sana sini ikut suka hati orang atasan.

Saya tidak tahu akan nasib saya. Saya serahkan kepada takdir Illahi. Dia tahu apa yang bagus buat saya. Berfikir banyak-banyak pun tak guna. Mereka durian dan kita mentimun. Digolek luka, tergolek pun luka. Mahu pencen, hutang masih menimbun. Ibu, anak-anak dan cucu masih perlukan saya. Sekurang-kurangnya saya perlu bertahan lima enam tahun lagi sebelum membuat keputusan untuk berhenti kerja.

Apa pun, Allah sebaik-baik perancang.