Total Pageviews

Sunday, March 5, 2017

Perasmian Kampung Karyawan Malim & Daun Hayat Pun Gugur





Saya lalu di Exit Gopeng sekitar jam 12 tengah malam. Kak Rosmiaty Shaari menelefon. Saya kata saya tidak jadi masuk ke kawasan hutan itu sebab sudah melewati tengah malam. Saya terus memandu ke kampung dan bertekad untuk kembali ke KKM awal pagi.

Saya tidak tahu mengapa saya sedikit tiada mood. Barangkali sebab saya sudah ada niat mahu mengundur diri daripada terlibat dengan program sastera. Bukan mengundur diri menulis dan berkarya. Saya rasa sedikit kesal sebab tahun ini saya agak slow. Sehingga tarikh 5 Mac, saya hanya ada dua antologi, satu buku akademik dan satu sajak tersiar di media dan terbit.

Sebenarnya saya kurang selesa dengan overdose & topeng2an atau aliran acara yang tersasar daripada tujuan.

Mengenangkan Dr Malim Ghozali Pk yang baik hati dan Kak Ros yang menanti, sahabat-sahabat yang bagus, saya pergi juga. Saya tidak bermalam. Bukan tiada penginapan tetapi seperti yang saya katakan, kadang2 kita perlu akur dengan prinsip.

KKM yang sangat harmonis alamnya memang mendamaikan. Saya menitipkan buku saya untuk sahabat saya DS Pah melalui suaminya. Menurut MB, DS Pah berada di Afrika Selatan untuk sesi lawatan.

Daun Hayat Pun Gugur terbit di MM Ahad 5 Mac 2017. Saya tidak mengharapkan sajak itu yang terbit. Saya lebih mengharapkan sajak lain. Tapi mungkin sebab dalam minggu sebelumnya ada tiga orang selebiriti yang meninggal dunia, maka kemungkinan sebab itulah sajak itu terbit.

Perak memang bumi bertuah sebab pemimpin tertingginya peminat sastera.

Mujur begitu. Maka KKM pun menjadi satu wilayah seni satu-satunya di tanah air tercinta ini.

Tahniah Pak Malim. Tahniah Perak.