Total Pageviews

Wednesday, September 28, 2016

TUHAN ITU SANGAT TAHU

24 Ogos Rabu.

Saya mengupah Haji Marwi, PATUH yang bertugas dengan Tabung Haji untuk menolak mak mengerjakan umrah. Kami bertawaf dan bersaie di aras dua. Pertama kali memandang kaabah, saya tidak mampu membendung air mata. Maha Besar Allah, Maha Besar Allah…hanya itu yang mampu saya ucapkan.

Sepanjang berada di Mekah, kami berjemaah di surau Abraj Janadriyah dan kemudian menukar lokasi. Kami solat berjemaah di ruang hadapan lif aras lima. Orang sudah mula batuk-batukan. Sepanjang solat, kedengaran seperti pesta batuk berirama. Saya pun terkena juga meskipun dalam keadaan terkawal.

Rutin harian saya seperti biasa, memastikan yang mak minum hanya air zam-zam. Kemudian pada 28 Ogos, saya mengupah Haji Marwi membawa kami menaiki teksi ke Tanaim. Pada mulanya kami dikenakan caj SR50 tetapi Haji Marwi berjaya mendapatkan SR40. Saya dan mak naik teksi tetapi dengan amaran Haji Marwi, “kak jangan tutup dulu pintu taksi. Tunggu saya masuk” katanya dalam loghat Indonesia. Saya membuat umrah sunat untuk allahyarham ayah.

30 Ogos saya bersendirian mengerjakan tawaf sunat. Selesai pusingan ketujuh, saya pusing lagi dengan tujuan “mengintai” hajarul aswad. Saya sudah begitu dekat, sehingga tawaran daripada seorang perempuan Indonesia, “mahu kucup hajarul aswad, ibu?” saya tolak dengan gelengan kepala. Di hadapan kaabah yang suci, kalian masih mahu berniaga? Saya berasa sangat sedih. Hajarul aswad yang sudah begitu dekat itu saya tinggalkan. Saya masuk ke lengkungan (saya tidak pasti apa itu namanya), dalam keadaan yang sangat mustahil untuk masuk. Sempat juga solat sunat di situ. Saya sangat teringin menyentuh dinding binaan suci tersebut. Dalam hati saya mohon keampunan Allah, tiada niat mahu mempercayai sesuatu yang khurafat, tetapi saya sangat teringin menyentuhnya. Lalu saya hulurkan tangan dan menyentuh batunya.

2 September 2016, saya tamat membaca Quran yang saya mulakan bacaannya di Madinah. Keesokannya badan mak lemah, langsung saya menghantar mak ke klinik kecemasan aras P. mak dimasukkan ke bilik pemerhatian khas. Kasihan mak. Mak dimasukkan air dan ubat. Tiga hari mak warded. Saya benar-benar rusuh. Seluruh pergantungan saya kepada Allah. Saya sempat mewakafkan quran dan kerusi untuk mak dan allahyarham ayah. Mudah-mudahan Allah memberikan tempat untuk mak dan allahyarham ayah di syurga-Nya.

Hari pertama mak hypho garam. Mak keliru dengan waktu solat. Mak tidak menyedari apa yang berlaku. Saya begitu gelisah. Hari wukuf sudah semakin hampir. Ketua jururawat mendekati saya. Puan, katanya. Jangan kecil hati jika puan lihat tangan kanan ibu puan kami ikat. Semalam ibu puan mencabut jarum di tangannya. Jika keadaan berterusan, kemungkinan kami akan bawa ibu puan ke hospital di Syisha. Wukuf nanti kami bawa ibu puan dengan bas khas.

Tuhan sahaja yang faham hati saya bagaimana. Namun Dia Maha Penyayang. Hari kedua mak sudah ok. Hari ketiga mak sangat cemerlang. Subhanallah. Ada keajaiban juga, pulang dari wad, malam Jumaat itu mak boleh solat berdiri, sesuatu yang tidak boleh dilakukannya sejak setahun setengah yang lepas! Kami akan bertolak ke Arafah (Hari Tarwiyah) pada 8 Zulhijjah Sabtu 10 September. Dan mak sudah boleh solat berdiri!

Sabtu itu dalam debar kami menaiki bas ke Arafah. Duduk di khemah tanpa kipas. Kipasnya ada tetapi sudah rosak. Saya tidak tidur sebab kasihankan mak. Saya sentiasa membasahkan pakaian dan tubuh mak dengan air. Wukuf pada hari Ahad 9 Zulhijjah (11 September). Kami habisi wukuf dengan berdoa dan berdoa. Malam itu kami bergerak ke Muzdalifah. Mabit di sana sambil mengutip batu. Kasihan mak, saya melihat mak tidur di bawah langit terbuka.

Malam itu selepas tengah malam kami menaiki bas ke Mina, ke khemah Maktab 83. Saya dapatkan mak tempat. Kami tinggal bersesak-sesak. Keesokan harinya adalah hari yang mencemaskan. Saya bangun dan mendapati mak tiada di tempat tidur. Allah. Jantung saya seperti berhenti berdegup.

Saya berlari ke luar, ke tandas mencari mak. Tiada. Masuk semula ke khemah, mengkabarkan kepada rakan-rakan sebilik di Mekah akan kehilangan mak. Mereka keluar mencari, begitu juga dengan kak Fuziah suami isteri (orang Lenggong) yang sekhemah dengan kami. Saya benar-benar lemah. Mak tidak memakai lencana pengenalan. Mata mak tidak Nampak, telinga kurang mendengar. Mak tidak tahu nombor khemah. Ya Allah…

Saya ke pusat khidmat tabung haji melaporkan kehilangan mak. Dua jam lebih saya seperti orang gila mencari mak. Saya menyebut doa, ya Tuhan…tolong mak saya. Akhirnya, saya Nampak Dr Nita, rakan sebilik di Mekah sedang memimpin seorang yang dari belakang, saya pasti itu mak. Saya menjerit kuat, “mak mak!” memeluk mak dan meraung di khalayak . peduli apa saya, yang penting mak sudah dijumpai.

Mak ke tandas. Mak kesian nak kejut Yang. Mak tengok ramai sangat beratur di tandas. Mak nak balik ke khemah tapi tak jumpa.

Ya Allah, kalaulah orang boleh nampak hati saya…

Selepas itu saya mengingatkan mak, mahu ke mana-mana mesti pakai lencana pengenalan. Saya latih mak melihat simbol khemah. Ini kereta merah. Mak suka warna merah. Mak masuk lorong kereta merah, terus sahaja sehingga jumpa wheelchair mak yang warnanya merah juga!

10 Zulhijjah hari nahar, saya melontar jamrah Kubra, untuk saya dan mewakili mak. Seronoknya. Saya pergi ke tebing dan melontar. Hari tasyrik 11 Zulhijjah saya pergi lagi melontar ketiga-tiga jamrah. Hari tasyrik 12 Zulhijjah kami merancang mahu bawa mak. Saya berdoa Ya Allah, jika baik atau tidak untuk kami bawa mak, berikanla petunjuk. Esoknya kami sudah bersedia untuk membawa mak dan Allah memberikan petunjuk. Mak lemah. Mak dimasukkan air. Ketika kami bergerak untuk melontar, saya mengerti sudah mengapa Allah tidak mengizinkan kami membawa mak. Orang bersesakan. Ramai yang mahu buat Naffar Awwal. Sangat bahaya jika kami bawa mak.

Lima hari di luar kota Mekah, menyedarkan saya akan banyak perkara. Allah melatih rasa sabar. Allah mahu kita bersyukur. Allah mahu kita tahu bahawa di sisi-Nya, tiada beza apa-apa kecuali ketakwaan kepada Allah. Kami pulang ke Mekah pada Khamis 15 September. 17 September, saya tamat membaca Quran untuk kali kedua. Alhamdulillah.

Sambungan…