Total Pageviews

Thursday, August 25, 2016

Ke Bumi Yang Disayangi Tuhan

Hari itu Selasa. 23 Ogos yg menyebabkan hati saya seperti bas usang yg bergerak2 melawan keuzuran enjin. Saya cemas. Mak menggigil pagi itu. Badan panas. Saya mengambil keputusan membawa mak ke klinik yg terletak di Al-Haram. Menyorong kerusi roda mak ke sana, mcm biasa saya disapa pemilik kedai brgn sepnjg jln. Malaysia boleh, katanya berulangan. Memang boleh!!!

Di klinik, mak disahkan demam. Tekak mak sgt merah barangkali dijangkiti kuman. Selepas mengambil ubat, saya bawa mak ke bahagian kaunseling. Saya bawa mak blk dan berikan ubat. Selepas itulah, saya menjadi cemas.

Mak mula berpeluh, menggaru seluruh bdn sbb sakitnya dtg semula. Saya menelefon pusat bantuan. Mereka dtg dan membawa mak ke klinik semula. Doktor menyuntik mak dan melakukan proses reversed ubat2 yg telah diambil. Kemungkinan mak tidak boleh mengambil antibiotik. Doktor menarik balik ubat tersebut. Saya mengirim berita kpd keluarga, mohon buat solat hajat untuk mak.

Saya sgt bimbg sebab mak lemah. Jam 5 ptg kami akan bertolak ke kota Mekah dlm perjlnn yg mengambil masa sekitar 6-7 jam.

Akhirnya dlm jam 5 ptg kami bertolak. Saya berdoa agar Allah memelihara mak.

Mak kesejukan dlm bas. Kasihan sungguh. Tapi saya pasti Allah sdg menguji mak. Kami sampai di Abraj Janadriyah sekitar jam dua belas. Saya di bas nombor satu, jadi saya antara yg pertama masuk. Kami disambut dgn barisan penyambut tetamu wargs tempatan dan petugas2 tabung haji. Sepnjg jln jugs beberapa kali jemaah diberikan gift berupa air kotak, kek, kurma dll. Kami tak mampu membawa semuanya. Ada yg terpksa ditinggalkan dlm bas.

Kami ditempatkan di aras lima, maktab 83.

Perjalanan menuju Tuhan bermula.