Total Pageviews

Saturday, January 17, 2015

Tragedi Buah Epal

An apple a day keep the doctor away

Semuanya sudah jadi terbalik.

Kalau makan epal kena jumpa doktor.

Saya terbaca hal ini di dinding sepupu saya, Dr Zainal Omar, Pengarah Kesihatan Pahang (mantan Pengarah Kesihatan NS) berkaitan epal terlarang. Tetapi belum ada pengesahan. Saya pandang sahaja epal yang ada di atas meja. Oleh sebab saya sangat jarang menonton televisyen, saya tidak tahu sama ada disiarkan dalam berita atau tidak.

Esoknya, di akhbar pagi, saya membaca ini...

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menyekat kemasukan epal jenis Gala dan Granny Smith dari Amerika Syarikat ke Malaysia kerana dipercayai tercemar oleh bakteria Listeriosis, kata Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Khabarnya sudah ada tiga kematian di Amerika.

Saya membuang epal-epal itu ke dalam bakul sampah. Lekas pula menghantar mesej kepada si sulung yang memang pemakan epal. Juga kepada kakak di Ipoh, sebab dia rajin membelikan buah-buahan untuk emak.

Memang susahlah kalau begini. Makan buah dan sayur sebab mahu sihat walafiat, rupa-rupanya ada kebarangkalian tercemar dengan bakteria.

Saya pun menukar buah. Saya beli limau lokam.