Total Pageviews

Tuesday, December 16, 2014

Demam Pulara


Duduk baik-baik selepas bergumpal





Hari kedua selepas balik dari Pulara 5, saya memang betul-betul demam. Seluruh anggota badan sakit. Saya terhoyong-hayang berjalan untuk mengambil wuduk. Meminta suami menyelimuti seluruh tubuh dengan selimut tebal, saya meneruskan pembaringan.

Saya mendengar suami berpesan, “Baby jangan nakal sangat. Ibu tak sihat...”

Hehehe...sebenarnya malam sebelumnya si Baby terkena air sabun. Dia mahu menangkap serangga yang terbang dan melompat ke sinki. Habis basah badannya yang gemuk itu.

Dua ekor itu bergumpal di lantai. Kemudian berlaku adegan kejar mengejar. Riuh rendah bunyi terlanggar kerusi, katil dan permainan. Lantaklah kau Labu...ibu sudah tidak berdaya untuk membuka mata pun.

Tetapi kadangkala haiwan pun mengerti akan keluarbiasaan. Menjadi aneh apabila melihat tuannya asyik terbaring di katil. Mereka duduk baik-baik di pintu kamar dan tidak bergumpal lagi. Walaupun lapar, mereka tidak bising. Tertib sahaja ketika diberikan rebusan ikan dan hati ayam.

Saya boleh sahaja menghilangkan demam dengan bangun dan membuat kerja sehingga berpeluh tetapi sekali ini ada masalah sebab pandangan berpinar-pinar. Kepala sakit bagai ditaji. Kaki sudah dipenuhi bengkak seperti kena ulat beluncas.

Waktu-waktu begini ada panggilan untuk bertugas. Saya betul-betul rasa rimas. Tidak kisah jika ia berkaitan jabatan sebab adakalanya ada benda-benda yang “urgent”. Saya meminta maaf sebab tidak mampu memaksa diri. Ya, kita selalu gagal menikmati cuti yang diberikan dalam jadual kerja kita sebab kita sendiri yang menjadikannya begitu.

Saya fikir cuaca panas di pulau dan keletihan berganda menyebabkan saya kurang sihat, di samping sistem pertahanan badan saya sendiri yang sudah sedia lemah.

Mudah-mudahan esok menjanjikan hari yang lebih baik daripada hari ini. Saya masih tidak terlalu tua untuk berjalan menggunakan tongkat dan terbaring lesu di katil.

Berjuanglah, ayuh...untuk esok yang manis-manis!