Total Pageviews

Saturday, August 30, 2014

Makna

Happy 57th birthday Malaysia!

Orang beramai-ramai keluar menyambut ambang merdeka. Ada bunga api yang memecah di angkasa, ada pekikan-pekikan merdeka, ada konvoi bermotosikal merdeka. Ada konsert, nyanyian dan tarian sementara menunggu detik dua belas malam. Tradisi yang entah dipinjam dari mana.

Merdeka itu demikianlah, itu yang diwarisi generasi baharu. Mesti ada konsert, mesti ada hiburan. Kemudian keesokan paginya, pekerja-pekerja majlis bandaran terpaksa bertungkus-lumus mengutip sampah yang ditinggalkan oleh mereka yang "merdeka".

Mujur anak menyambut merdeka di pesta buku. Merdekakan dirinya dengan mengembara dalam setiap helaian buku. Saya pula malam ini sengaja memerdekakan diri daripada timbunan fail yang menunggu di meja. Saya menonton drama TV yang menang dalam Festival Drama Pendek KL iaitu "Singh Susu". Bagus pengkisahan dan pengajaran yang tersurat dan tersirat di dalam garapan cerita. Itu baru dinamakan drama, bukan cinta yang beratus-ratus persen atau yang menyebabkan anak muda Melayu (Islam?) berkhayal-khayal mahu menjadikan diri dan perjalanan hidup mereka seperti hero heroin drama tersebut.

Tangan kita yang membantu merosakkan jiwa peribadi anak bangsa. Sungguh!

Bukan tidak boleh bergembira menyambut ulangtahun merdeka. Bukan senang mahu merdeka. Tetapi biarlah menyambutnya dengan cara yang lebih bertamadun. Sudah ada komuniti yang menyambutnya begitu. Ada solat hajat, ada tahlil untuk pejuang-pejuang yang bernama dan tidak dinamakan (atas sebab-sebab tertentu), ada konsert juga tetapi yang isinya bermanfaat, ada ceramah dan forum yang membicarakan merdeka dan pengisiannya, ada majlis baca puisi (dan artis glamour diundang membaca puisi, huh!) dan ada juga pementasan teater merdeka.

Mengenai majlis baca puisi, saya kira tidak perlulah kita menjemput artis cun untuk membacakan puisi. Apa tujuan? Untuk menarik khalayak? Serahkan majlis puisi kepada khalayak puisi. Biarlah dikatakan syok sendiri asalkan tidak dilihat tolol sehingga terpaksa menarik khalayak melalui keglamouran artis. Khalayak masih begitu-begitu juga, tidak pun sampai melimpah ke jalan raya!

Hari merdeka atau tidak, saya masih meneruskan kerja mencuci kain, mengelap lantai, menghabiskan kerja pejabat yang dibawa balik ke rumah, malahan terus bermain-main dengan si bulus.

Merdekakan diri kita dahulu, barulah kemerdekaan itu lebih bermakna!

P/S: masih menunggu cucu merdeka...semoga ibu dan anak selamat.