Total Pageviews

Tuesday, August 5, 2014

Hadiah Terbaik Bahagian Dua

"Saya tidak pernah ucapkan terima kasih sebelum ini tetapi hari ini saya mahu ucapkan terima kasih kepada ibu. Saya banyak berhutang dengan ibu dan saya tidak akan mampu membayarnya sampai bila-bila. Semuanya berkat doa ibu. Terima kasih cikgu..."

Saya membacanya dengan air mata yang bertakung di dada. Dia tidak berhutang wang sebab saya memang ibu guru yang tiada wang. Saya halalkan segala "hutang" dengan doa moga mereka memperoleh berkat daripada sedikit ilmu dan nasihat yang Allah ilhamkan kepada saya sebagai guru.

Sesiapa pun yang pernah menjadi guru, pasti akan mengatakan bahawa itu adalah hadiah terbaik dalam kehidupan seorang cikgu. Ucapan terima kasih dengan penuh ikhlas dan sedar daripada pelajar yang sangat nakal dahulunya.

Alhamdulillah. Allah benar-benar mengasihinya.

Dia dan Boy adalah dua sahabat akrab. Nakalnya bukan main. Kemarahan guru seperti "keropok" bagi mereka yang setiap hari dimakan dengan rangupnya.

Tetapi saya tidak benci mereka. Berbanding pelajar di bandar Kuala Lumpur yang pernah saya ajar, mereka jauh lebih baik. Akhirnya budak dua orang itu sudah berkopiah putih di kepala, jalannya menunduk, ucapan-ucapan yang keluar daripada mulut semuanya bersandarkan kepada redho Allah Taala, isteri masing-masing menutup aurat dengan baik (malahan isteri si Amy memakai niqob), kehidupan mereka tersusun, kerjaya yang bagus dan Alhamdulillah (tiada bahasa yang mampu untuk saya lafazkan lagi).

Pelajar-pelajar yang saya ajar (bermula sekitar hujung 1990) masih rajin meng"update" cerita hidup mereka termasuklah si Rafidah dan rakan-rakannya. Ada seorang yang saya ajar sekitar awal tahun 1992, mencari saya dengan sehabis daya untuk mengkhabarkan bahawa dia sudah beberapa tahun menjadi seorang guru dan awal pagi mengirim berita bahawa "ibu telah mendapat cucu keempat..."

Itulah kebahagiaan hati seorang guru di sebalik segala sistem yang selalu menjeruk rasa.

Terima kasih anak-anak didikku, kalian mengajar saya menjadi ibu guru yang sabar, melebarkan senyum seindah matahari dalam gelap pekat kehidupan peribadi saya.

Moga kita terus dalam keberkatan hidup menuju Illahi...