Total Pageviews

Saturday, July 12, 2014

Tangisan Langit Gaza

Mereka kembali mengulang sejarah. Mengambil kesempatan Ramadan untuk melakukan siri pengeboman dan pembunuhan terhadap orang awam. Kalau tidak silap saya, Ramadan tahun lepas juga begitu. Tindakan yang sangat bacul dan tidak bermaruah.

Kekejian apakah ini? Tidakkah ada meskipun sebutir rasa kemanusiaan melihat mayat bayi dan kanak-kanak yang tidak berdosa bergelimpangan, jika pun tidak ada kepedulian terhadap manusia dewasa dan tua renta?

Ironinya kita di sini masih ghairah dengan segala macam bufet Ramadan yang harganya ratusan dan ribuan yang kemudiannya menjadi satu pembaziran.

Tidak salah mahu menikmati apa pun atau memuatnaik gambar makanan yang enak-enak di laman maya, tetapi berpada-padalah pada saat ada luka yang sedang melanda umat.

Kata orang, orang kita sememangnya sensitif bermusim. Adakalanya langsung tidak peduli. Kempenlah mahu boikot barangan yang menyokong Zionis, hangatnya tidak lama. Kemudian kita kembali berbondong-bondong memborong produk tersebut. Tetapi tidak apalah, sekurang-kurangnya kita tetap sensitif dan turut membantu apa yang kita mampu.

Ada orang kata apa gunanya berkeluh kesah di laman maya, bersajak-sajak meluah perasaan...sedangkan ia tidak dapat membantu apa pun. Tetapi pada pandangan saya, itu melambangkan keprihatinan kita. Yang paling bagus ialah kita berdoa, mengambil kesempatan Ramadan ini untuk memohon perlindungan terhadap saudara-saudara kita yang sedang dianiaya di seluruh dunia. Kita beri derma ikut saluran yang betul. Mahu ikut berjihad, kita tidak kuat dan penakut. Ketakutan yang rencam. Takut mati, takut dituduh militan, takut hilang pekerjaan, takut miskin, takut yang macam-macam. Barangkali berkeluh-kesah dan bersajak-sajak di laman maya itu bukan cara kita dan saya; tetapi jangan sesekali kita memperlecehkan mereka. Itu cara mereka. Sama juga seperti cara sesetengah orang yang nekad sedaya upaya memboikot barangan keluaran negara-negara yang menyokong Zionis.

Kalau kita sendiri tidak berupaya melakukan sebagaimana orang lain lakukan, sekurang-kurangnya jangan mengejek-ejek mereka.

Saudara-saudara kita sama ada yang Muslim atau bukan, sedang dizalimi di Syria dan Gaza. Begitu juga keadaannya di Myanmar. Apa yang dilakukan oleh negara-negara yang mengaku Islam khususnya yang kaya raya itu? Mengenangkan negara-negara itu, saya jadi benci! Negara-negara "miskin" macam kita memang tidak mampu buat apa-apa...gelandangan di ibu kota sahaja boleh membentuk sebuah negeri kecil!

Tangisan langit Gaza pasti melukakan hati kita kecuali kalau kita bukan manusia.

No comments: