Total Pageviews

Wednesday, July 2, 2014

Pesan

“Pesan ibu beribu-ribu...” kata adik.

Pagi semalam dia dalam perjalanan ke Kota Damansara untuk mula menjalani internship di sebuah syarikat penerbitan terkenal.

Saya berpesan banyak perkara.

Antaranya ialah, mesti hormati dan santuni orang tidak kira dia seorang tukang sapu atau peon. Sentiasa merendah diri dan hati. Kerja bersungguh-sungguh dengan menganggap diri sendiri sebagai staf syarikat, bukan budak praktikal. Terima tugas yang diberi sebagai cabaran membuktikan kemampuan. Ikut semua acara syarikat. Betulkan niat dan jangan lupa solat.

Oleh sebab ini bulan puasa, ada pesanan tambahan iaitu pastikan dalam kereta ada air dan kurma kalau-kalau tersekat oleh kesesakan jalan raya sehingga saat iftar.

“Sampaikan salam Assalamualaikum ibu kalau jumpa Tuan Haji. Tapi rasanya beliau terlibat dengan filem dokumentari di China...”

Nampaknya hari pertama, ada keterujaan walaupun awal pagi dia mengirim mesej “takutnya adik...”

“Bagusnya di sini. Jam 1.05 minit ada ceramah oleh ustaz tertentu, ibu mungkin tahu sebab rasanya macam biasa sangat dengan ustaz tu. Kemudian ada solat berjemaah. Adik diletakkan di bahagian reka letak majalah, tapi adik buat juga ilustrasi untuk majalah xxx...”

Alhamdulillah. Memang tidak salah memilih syarikat yang memang Islamik pengurusannya itu.

Zaman saya menjalani praktikal dahulu, jangan haraplah ada suasana seperti itu. Tahun 1987 saya menjadi pelatih di bahagian berita radio sebagai wartawan penyiaran. Tugas saya selain turun ke lapangan menghadiri acara dan mendapatkan berita, saya kena juga menterjemahkan berita tersebut dalam bahasa Inggeris dan menghantarnya ke bahagian berita bahasa Inggeris, Tamil dan Mandarin. Betapa stresnya ketika terpaksa bertugas sendirian pada waktu malam di bilik berita semasa Piala Thomas sedang berlangsung di KL ketika itu. Sambil mengepit gagang telefon berwarna hitam pekat di telinga (yang mendail nombornya kena pusing, bukan tekan), tangan kena pantas menaip menggunakan mesin taip yang berbunyi menggerutup.

Saya tidak kisah si adik mahu menjalani latihan industri di mana-mana pun. Tetapi ketika dia menyebut keinginannya untuk ke beberapa syarikat yang pengurusannya Islamik, saya menarik nafas lega. Kebetulan pula, pemilik syarikat itu saya kenal. Dia seorang penulis yang hebat. Novel, cerpen dan skrip drama TV hasil tulisannya memang sangat menakjubkan.

Mudah-mudahan adik belajar mengenali warna-warni manusia dan alam pekerjaan melalui latihannya itu. Apa yang dihadapi akan menjadi momen kenangan yang akhirnya menjadi pelajaran berguna dalam kehidupan.