Total Pageviews

Friday, July 18, 2014

Duka Yang Berturutan

Awal pagi, si adik mengirim SMS.

"Adik dalam perjalanan ke pejabat. Betul ke adik dengar dalam radio tadi yang TGNA dah meninggal. Kemudian ada pesawat kita yang terhempas?"

Saya terkejut sebab tidak tahu apa-apa. Cepat-cepat saya membuka tablet, mencari berita terkini.

Oh, lega rasanya sebab berita tentang TGNA itu adalah palsu. Jahat sungguh pada bulan yang mulia ini buat-buat cerita yang tidak betul.

Tapi hati saya tersentap dengan berita yang kedua. Benar, pesawat MH17 itu telah terhempas, khabarnya ditembak di sempadan Ukhraine. Kesemuanya terkorban.

Khabar duka apakah ini? Duka yang saling bergiliran. Baru empat bulan lepas, kita kehilangan sebuah pesawat juga.

"Hui Pin itu macam nama kawan adik masa di TKS..." sambung si anak lagi. Dan saya dikhabarkan juga bahawa Dora merupakan junior saya di MGS Ipoh.

Kasihannya kita, menjadi mangsa di tengah-tengah dua gajah yang berperang.

Dan pagi ini juga Gaza diserang lagi untuk kali yang entah ke berapa. Saya mendengar berita IKIM itu dengan hati luka yang terseret di kerikil-kerikil tajam.

Ramadan ini benar-benar menguji. Hanya Allah Yang Mengetahui.

Hanya Dia!